گزارش و تحلیل

دموکراسی امریکایی چندان هم دموکراتیک نیست

© REUTERS / Kamil Krzaczynskiانتخابات در امریکا
انتخابات در امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ممکن است که هیلاری کلینتون و مخالفین اصلی او در حزب دموکرات به جبهه جمهوری خواه بپیوندند.

بعد از اینکه دونالد ترامپ تنها نامزد ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوری خواه شد، در ایالات متحده امریکا شرایط تغییر کرده و کمی پیچیده شد. بخشی از نمایندگان این حزب آماده اند تا رای خود را در حمایت از نامزد حزب دموکرات بدهند و به هر شکل ممکن جلوی دستیابی ترامپ به قدرت را بگیرند. در عین حال ممکن است که هیلاری کلینتون و مخالفین اصلی او در حزب دموکرات به جبهه جمهوری خواه بپیوندند. به اعتقاد تد رول روزنامه نگار امریکایی شرایط حاضر نشان دهنده رشد بی عدالتی در سیستم انتخابات امریکاست.

تد رول می گوید که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا همه چیز ضد و نقیض است. عملا دو حزب اصلی آرای خود را مبادله می کنند.

این روزنامه نگار می گوید: «به اعتقاد من، در جبهه دموکرات ها و در جبهه جمهوری خواهان ما شاهد یک روند مشخص هستیم. جمهوری خواهان محافظه کار و دموکرات های لیبرال حاضر نیستند به نامزد حزب خود رای بدهند. آنها می خواهند به نامزد حزب رقیب رای بدهند یا از نامزد حزب سوم حمایت کنند به طور مثال از حزب سبز یا لیبرتاریان یا اصلا به پای صندوق های رای نروند».

به گفته روزنامه نگار امریکایی، شرایط حاضر نشان می دهد که سیاستمداران امریکا از آراء استفاده می کند بدون اینکه خواست واقعی آنها را در نظر بگیرد.

امروز می بینیم که سیاست مداران به خواسته رای دهندگان خود اهمیت نمی دهند و فقط از آنها استفاده می کنند. این روش بر نتایج انتخابات اولیه تاثیر گذاشت.

اگر رای دهندگان هم به این نتیجه برسند، آنوقت از دموکرات بودن انتخابات کاملا دلسرد می شوند. به اعتقاد روزنامه نگار امریکایی، خروج از شرایط حاضر فقط با برگزاری رفورم در سیستم انتخابات امریکا میسر است.

رول می گوید: «دموکراسی امریکایی چندان هم دموکراتیک نیست. مردم بالاخره این موضوع را می فهمند. اگر در آینده نزدیک واشنگتن اصلاحات واقعی دراین سیستم انجام ندهد، مردم از این سیستم خسته و دلسرد خواهند شد».

لازم به یادآوری است که جون کیسیک از حزب جمهوری خواه پیشتر گفته بود که از مبارزه انتخاباتی خارج شده و نامزدی خود را لغو می کند. دونالد ترامپ نیز در پاسخ گفته بود که کیسیک را به عنوان نامزد پست نخست وزیری در نظر می گیرد. وی خاطر نشان کرد که کیسیک می تواند از بین جمهوری خواهان رای زیادی جمع کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала