رسانه: کناره گیری داووداغلو برای توافقنامه بروکسل و آنکارا درباره پناهجویان خطر ایجاد می کند

© AFP 2023 / Adem AltanПремьер-министр Турции Ахмет Давутоглу
Премьер-министр Турции Ахмет Давутоглу - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه فایناشنال تایمز می نویسد کناره گیری احمد داووداغلو از سمت نخست وزیری ترکیه برای اجرای توافقنامه بروکسل و آنکارا درباره پناهجویان که با هدف کاهش شدید ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا و نجات آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان از شکست سیاسی امضا شد، خطر ایجاد می کند.

طبق این توافقنامه مهاجران غیر قانونی و پناهجویانی که به جزایر یونان می رسند، بطور اتوماتیک به ترکیه بازگردانده شده و در پاسخ اتحادیه اروپا روادید برای سفر های کوتاه مدت اتباع ترکیه را لغو می کند.

روزنامه فایناشنال تایمز خاطرنشان می سازد:" آنکارا برای ادامه اعتبار این توافقنامه موظف است به چند هدف تحقق بخشیده و از جمله به تجدید نظر جدی در قانون ضد تروریستی پرداخته و حقوق مدنی را تضمین کند که رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه با بی میلی به آن تن در داده است.حالا مقامات رسمی اتحادیه اروپا نگران عدول آنکارا از اصلاحات وعده داده شده هستند".

فایناشنال تایمز با استناد به منابع دیپلماتیک گزارش می دهد یکی از مهم ترین برهان های مرکل  در بحث با رهبران بدبین کشورهای اروپایی این بود که گذشت در برابر ترکیه باعث تقویت جناح هوادار اروپا در دولت ترکیه به رهبری داوود اغلو خواهد شد اما " به

эрдоган давутоглу - اسپوتنیک ایران
استعفای احمد داووداغلو از سمت نخست وزیر ترکیه
 جای این، توافقنامه حاصله به شکست متحد اصلی مرکل در ترکیه سرعت بخشیده و هواداران نزدیکی ترکیه با اروپا را به شدت تضعیف کرد.اختلاف بین دو سیاستمدار (اردوغان و داووداغلو) به رویارویی سیاسی شدیدی منجر شد که نخست وزیر ترکیه در آن شکست خورد".

فایناشنال تایمز با استناد به مقامات رسمی ترکیه می نویسد اردوغان با نارضایتی به این می نگریست که چگونه دو هفته قبل نخست وزیر وی با خوشحالی مرکل و دیگر رهبران اتحادیه اروپا را به اردوگاه آوارگان در غازی عینتاب واقع در مرز سوریه  برد و "این را تلاش داوود اغلو برای گرفتن جای وی در صحنه بین المللی می دانست".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала