گزارش و تحلیل

فعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی- گفتگو با محمد رضا خمسه

© Sputnik / محیا پسندیدهفعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی- گفتگو با محمد رضا خمسه
فعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی- گفتگو با محمد رضا خمسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) نوعی شیوهٔ فروش است که محصولات را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسد و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کرده و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها بصورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به معرفی کالا و در نهایت فروش محصولات کمپانی می‌نمایند. در حال حاضر کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای در جهان پیشرو هستند. زمانیکه صحبت از بازاریابی شبکه ای به میان می آید، بی اراده نگرانی ازغیر قانونی بودن این حرفه و از سوی دیگر اندیشده پیمودن ره صد ساله ثروتمند شدن طی یک شب نیز به میان می آید. برای بررسی وضعیت قانونی این قبیل فعالیتها در ایران با محمد رضا خمسه- بنیان گذار گروه تخصصی فروش وتیم سازی «پایدارگستران» یکی ازفعالان عرصه بازاریابی شبکه ای در ایران به گفتگو پرداختیم:

- کمی در مورد تاریخچه ونحوه کار بازاریابی شبکه ای توضیح بدهید؟
تاریخچه بازاریابی شبکه ای به 70 سال پیش که در آمریکا فعالیتش را آغاز نمود، باز می¬گردد. این سیستم تجاری فعالیت رو به رشدی داشت و در نهایت سال 2015 دستاورد بسیارخوبی برای دولت آمریکا به همراه داشت. بازاریابی شبکه ای در ایران 4 سال قبل و به صورت قانونی با 8 شرکت فعالیت خود را آغاز نمود وهم اکنون به 16 شرکت ارتقا یافته است.
— با توجه به اینکه سالها پیش بازاریابی شبکه ای در ایران غیر قانونی اعلام و مانع فعالیت آن شدند از چه زمانی مجددا به صورت قانونی در ایران شروع کند و از کدام ارگان دولتی مجوز گرفته وبه چه شکل حمایت می شود؟
متاسفانه صنعت بازاریابی شبکه ای هم مثل خیلی از ابزارها در ایران با روش مناسبی ارائه نشد. در ابتدا شرکتهایی از اسم و برند بازاریابی شبکه ای سوء استفاده کردند. بازاریابی شبکه ای در هیچ کشوری غیر قانونی نبوده اما شرکتهای هرمی یا شبه هرمی که شما فقط از جذب افراد می توانید کسب درآمد کنید یا شرکتهایی که محصولی در آن وجود ندارد یا محصولات مورد نیاز مصرف ماهیانه دارد، قیمت محصولات آن ارزش را ندارند، معمولا غیر قانونی اعلام می شوند. اما بازاریابی شبکه ای به مدت چهار سال است که در ایران به صورت قانونی، فعالیتش را زیر نظر وزارت صنعت و معدن، شروع کرده است. فکر می کنم بالای پنجاه شرکت تقاضای اخذ گرفتن مجوز را داشته اند که «پایدار گستران» توانست اولین مجوز را دریافت نماید. باز هم تاکیید می کنم که هیچ موقع بازاریابی شبکه ای در هیچ جای دنیا غیر قانونی نبوده است و فقط شرکتهای هرمی که شبیه بازاریابی شبکه ای هستند، غیر قانونی هستند.


- لطفا کمی در مورد نحوه آشنایی خودتان با بازاریابی شبکه ای و شرکت بادران گستران، برای ما توضیح بدهید؟
با شبکه تقریبا هفده یا هجده ساله بودم که آشنا شدم. دقیقا سن و سالی که دوست داشتم خیلی زود به ثروت برسم. البته این تصور غلط است که شبکه می تواند افراد را زود به ثروت برساند، ولی می شود در عرض 4 الی 5 سال به درآمد خوبی رسید که این برای من خیلی جذاب بود. ابزارهای کار شبکه و آن خودسازیی که در آن وجود داشت، برای من جالب بود و من این کار را حرفه ای ادامه دادم. در آن زمان شرایط نسبت به اکنون خیلی سخت تر بود. با شرکت بادران گستران حدودا 3سال پیش آشنا شدم که بنا به دلایلی نتوانستم با این شرکت قدرتمند همکاری کنم ولی 9ماه پیش فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نموده که با شروع به کار گروه تخصصی پایدار ایجاد شد.


- در حال حاضر، شرکت بادران گستران دارای چند زیر مجموعه است؟
اطلاعات دقیقی در دست ما نیست اما احنمال می دهم بالای سیصد و پنجاه هزار ثبت جایگاه در «شرکت بادران» رقم خورده باشد و در کل شرکت های داخل ایران حدود یک میلیون ثبت جایگاه وجود دارد.
— میانگین گردش مالی ماهیانه در این شرکت چه مبلغی است؟
نه ماه پیش که وارد این شرکت شدم، سه میلیارد و پانصد میلیون تومان سرمایه در گردش بود و شاید بتوان گفت که این یکی از جذابیت ترین بخش های این حرفه است. ماه گذشته هجده میلیارد و ششصد میلیون تومان فروش کمپانی بوده است که نشان می دهد این صنعت در ایران به خوبی در حال پذیرفته شدن است.


- پیشرفت فعالیتهای شبکه ای در سالهای اخیر در ایران به چه ترتیب است؟
بازاریابی شبکه ای در ایران یک حرفه نوپا است. در کل دنیا، یک پروسه سی ساله دارد که می توانیم سه قسمت ده ساله را در نظر بگیریم. معمولا ده سال اول مردم در هر کشور و هر فرهنگی با این سبک شغلی مقابله می کنند بخاطر تفکراتی که درونشان شکل گرفته است. ده سال دوم، آزمون و خطا، همچنین هماهنگ شدن شرکت با مردم می باشد. ده سال سوم، می تواند مرحله کسب موفقیت برای مردم و جامعه به حساب می آید که فکر کنم ما در ایران شاهد مرحله ده سال دوم هستیم. اکنون جامعه اطلاعات بهتری نسبت به این شرکتها دارند، رسانه ها و دولت، خیلی کمک کردند و خود مردم نیز آگاهیشان نسبت به این شرکت ها بالا رفته است.

© Sputnik / محیا پسندیدهفعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی
فعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی - اسپوتنیک ایران
1/1
فعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی
1/1
فعالیت سیستم بازاریابی شبکه ای در ایران قانونی یا غیر قانونی

- به نظر شما، آینده این صنعت در ایران چگونه خواهد بود؟
احساس می کنم آینده خوب و روشنی در انتظار این حرفه باشد. بازاریابی شبکه ای و صنعت مسیر است که می تواند تولید ملی کشور را افزایش دهد و اشتغال زایی را به میهن عزیزمان هدیه بدهد و می توانیم حس امید و پویایی را درون جامعه زنده کنیم. بنده احساس میک نم که بازاریابی شبکه ای می تواند دوباره ما ایرانی ها را در سطح جهان سرآمد کند و به جوانان مملکت، این امکان را می دهد که در سطح جهان، خویشتن برتر درون خود پیدا، زنده و بازتاب دهند.
از خبرگزاری اسپوتنیک سپاسگزارم و برای من جالب بود که در روز تولدم با من مصاحبه صورت گرفت. ممنون از این که این فرصت را به ما دادید که از طریق این رسانه در مورد بازاریابی شبکه ای، اطلاعاتی را در مورد صنعتی که به کمک همه افرادی که درون ایران فعالیت می کنند، ارئه دهیم. هر شرکت ما و هر کدام از 16شرکتی که مشغول به فعالیت هستند، عهد بستیم که این صنعت را به صورت سالم و صحیح در خدمت جامعه قرار دهیم و رسالت بزرگی بر دوش ما است. بازاریابی شبکه ای صنعتی است که شاید، ده یا پانزده سال دیگر با خدمت گذاری بزرگی که می تواند به جامعه انجام دهد، تازه همه مردم با آن آشنا شوند.
می خواهم از این فرصت استفاده نموده و به کل بازاریابهای شبکه ای که در ایران فعالیت می کنند،عرض کنم، 11سال پیش که جمعی از دوستانمان در شرکتهای مختلف، این فعالیت را انجام می دادند، شرایط کاری بسیار سخت و جاده ناهموار بود و مشکلات بسیار را باید حل می کردیم، اما در حال حاضر جاده بسیار هموار است و هر کسی که رویای خودش را به هدف تبدیل کند و به باورهای خودش نخندد، می تواند در این صنعت برنده باشد. امیدوارم، هر کسی که وارد این کار می شود به تمام اهدافش برسد و سعی کند این صنعت بزرگ را برای آیندگان زنده نگه دارد. افتخار می کنم که عضو کوچکی از صنعت بازاریابی شبکه ای هستم و به نمایندگی از تمام بازاریابان شبکه ای عرض می¬کنم، ما آمده ایم ایرانی شاداب تر، سرزنده تر، پویاتر تقدیم آیندگان خود کنیم.

محیا پسندیده

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала