گزارش و تحلیل

سرگی لاوروف : آنکارا در مذاکرات سوریه مانع تراشی می کند

© Sputnik / Alexander Vilfسرگی لاوروف : آنکارا در مذاکرات سوریه مانع تراشی می کند
سرگی لاوروف : آنکارا در مذاکرات سوریه مانع تراشی می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاوروف مطمئن است که تکرار حادثه ای که برای سو-24 افتاد غیر ممکن است برای آنکه روسیه تمامی اقدامات لازم را برای آن اتخاذ کرده است، مسائلی که برای آنکارا روشن و واضح است.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با " راسیا سگودنیا" شرح داد:
حادثه ی سو-24 تکرار نخواهد شد
"ما با یک اقدام تحریک آمیز مواجه شده ایم. و ارزیابی ما کاملا دقیق است ، رهبر ترکیه مرتکب جرم و اشتباه شده ، و همانطور که می دانیم حتی بدتر از جرم است. اکنون البته چنین کاری غیر ممکن است برای آنکه تمامی اقدامات اتخاذ شده اند تا از هر حادثه ای اجتناب گردد. و ترک ها از آن آگاهند. "
یادآوری می کنیم که 24 نوامبر ، جنگنده ی اف-16 ترکیه در سوریه ، بمب افکن روسی سو-24 را منفجر کرد. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین این کار را " خنجر زدن از پشت" از طرف همدستان تروریست نامید.
چه کسی در مذاکرات سوریه مانع تراشی می کند؟
به عقیده ی وزیر امور خارجه روسیه ، دور ماه می مذاکرات مربوط به سوریه به گفتگوی مستقیم کشیده نشد، شرایط برای این کار فعلا مهیا نشده است. یکی از دلایل آن اقدام آنکاراست که در پیوستن حزب کرد به مذاکرات حل و فصل درگیری در سوریه مانع تراشی می کند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: " شاید، مثل سابق گفتگوی مستقیم صورت نگیرد، اگر چه آشکار است ، تنها زمانی که تمامی طرفین سوریه پشت میز مذاکره بنشینند ، کار واقعیت می یابد. فعلا برای این کار شرایط مهیا نشده است ، پیش از همه کمیته عالی مذاکرات به خودی خود تحت تاثیر احمقانه حامیان خارجی و بیشتر از همه ترکیه، بسیار دمدمی مزاج رفتار می کند. این مسئله ی آشکار و واضحی است و همه در اینباره می دانند. "
لاوروف همچنین خاطر نشان کرد که ترکیه به تنهایی پیوستن حزب " اتحادیه دموکرات" را به روند مذاکرات بلوکه می کند ، یعنی حزب بزرگ کرد که با تروریست ها مبارزه کرده و بخش اعظمی از سوریه را تحت کنترل دارد.
وزیر افزود: بسیار بی فکرانه است که بدون این حزب ، قانون اساسی و حتی گام هایی برای شکل گیری ساختار گذار شامل دولت و مخالفینی که موظفند این قانون اساسی را آماده کنند ، صورت گیرد.
ارسال اس —300 به ایران
مسئله ی دیگری که عکس العمل تندی را در جهان به دنبال داشت ، ارتباط متقابل ما با ایران و از جمله در همکاری نظامی — فن آوری است. چندی پیش در رژه ای در ایران بخش هایی از سامانه اس-300 به نمایش گذاشته شد. تا به امروز مشخص نیست به چه میزانی آنها ارسال و چه میزان دیگری فرستاده خواهد شد و کی مدت زمان اجرای این قرارداد است؟
" این روند زمان مشخصی را دربرمی گیرد. در مطابقت دقیق با قرارداد تعداد آن کاملا با منافع قانونی و درست امنیت ایران برای دفاع از فضای هوایی خود تطابق دارد. ارسال سامانه ها در جریان است و شاید طی سال جاری به اتمام برسد. در ارتباط با وحشت در جهان که شما در این زمینه متوجه شده اید ، جهان بیهوده نگران است برای اینکه این سلاحی کاملا دفاعی است. این سلاح توسط قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع نشده است. تعلیق در اجرای این قرارداد ، از طرف ما به عنوان یک حسن نیت اعلام شد، تا در جهات مثبت رهبریت ایران تاثیر بگذاریم و این به مصالحه در خصوص حل و فصل اوضاع برنامه ی هسته ای ایران مربوط بود. این هدف حاصل گردید ، توافق همه جانبه با ایران منعقد شد و در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. بنابراین تاثیر بر تهران کار خودش را کرده است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала