ایران در انتظار مدرنیزاسیون

© AFP 2023 / Behrouz Mehriحسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی  رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برجام هسته ا ی به نفع تمام ملل جهان است.

حسن روحانی  رئیس جمهور ایران  با سخنرانی  در مراسم گشایش  29 — مین  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  اعلام نمود که ایران  قادر است  طی 5-4 سال با کمک  سرمایه  و فناوری خارجی به یک جهش تکنولوژیکی  برسد. تا چه حد این دورنما واقعی است؟

ولادیمیر ساژین  کارشناس سیاسی و ایرانشناس در این خصوص گفت:  واضح است که رئیس جمهور ایران  در سخنرانی خود  با مخالفان  سیاسی  خود به استدلال می پردازد  که  مخالف  تحکیم  مناسبات ایران با  کشورهای پیشرفته  هستند  و فقط بر  رشد مستقل اقتصاد  در قالب  سیاست خود کفایی تکیه  می کنند.  حسن روحانی  متذکر شد  که چنین گزینه ای  ممکن است ، اما دست کم   50-40 سال وقت خواهد برد. در حالی  که  به گفته  روحانی با امکاناتی که  با  برجام هسته ای در مقابل ایران گشوده می شود  می توان  هم اکنون از  تازه ترین فناوری ها  برخوردار شد و در کوتاه ترین زمان به یک جهش تکنولوژیکی دست یافت.

موضوع دیگری که  رئیس جمهور روحانی  به دفاع از آن بر می خیزد  برجام هسته ای است که باعث لغو  تحریم های اقتصادی  شده است  که قبلا  در رابطه با  برنامه هسته ای  بر علیه  ایران وضع شده بود.  به گفته آقای روحانی،  برجام هسته ا ی « نه فقط به نفع ایران و  ملت ایران است  بلکه به نفع تمام ملل  جهان است».  واقعا هم همینطور است.  کمتر از یکسال از زمان امضای  برجام گذشته است که  دهها  هیأت نمایندگی  بازرگانی —  تجاری  از  پیشرفته ترین کشورهای غرب  و شرق  به ایران سفر کردند.  به گفته آقای روحانی  دهها  طرح  توافقنامه مطرح شده اند  که بسیاری از آنها  مبدل به قرارداد و موافقتنامه خواهند شد.  در جریان  سفر سه روزه  خانم  پارگ گئون هی رئیس جمهور  کره جنوبی  قراردادهای امیدوارکننده زیادی در رشته نفت و گاز به امضا رسیدند.

روسیه نیز سعی می کند  از گرایش جهانی  همکاری با ایران عقب نماند.  موافقتنامه ها و قراردادهای زیادی در باره  رشد و توسعه  مناسبات اقتصادی  در  عرصه های مختلف به امضا رسیده است: انرژتیک، از جمله هسته ای ، حمل و نقل و همکاری  نظامی — فنی.

تجارت  متوسط و خرد روسیه نیز  بسوی ایران جهتگیری می کند.  ولادیمیر ساژین در این خصوص گفت:   نمایندگان محافل  کاری  از مسکو، سنت پطربورگ، قازان و چلیابینسک از من خواستند در باره   وضعیت  اقتصادی ، سیاسی  و تجاری  در ایران برایشان توضیح بدهم، هر چند  من ایران شناس هستم  و نه تاجر.  آنها از من خواستند  در برقراری  تماس با طرف ایرانی به آنها کمک کنم.

شایان ذکر است  که سفارت ایران در مسکو  و  دکتر مهدی سنایی، سفیر ایران کارهای زیادی  جهت تحکیم مناسبات  تجاری —  اقتصادی روسیه و ایران  به انجام می رسانند  که برای ایران و روسیه سودآور است.

پس از  امضای  برجام هسته ای در ماه ژوئیه سال 2015 میلادی، بازار ایران بسوی جهان خارج باز شد و   ایران در این عرصه ذینفعی متقابل نشان داد. کار ظریف و غیر قابل انعطاف  رئیس جمهور  روحانی و  تیم سیاسی او نقش اصلی را در دستیابی به برجام هسته ای  ایفا کرد.  همانا در  نتیجه  دستیابی به برجام هسته ای ،  ایران به مرکز جاذبه  تجارت جهانی مبدل می شود.

 سیاست میانه رو  رئیس جمهور  اصلاح طلب ایران  در خارج از ایران و در داخل کشور مورد حمایت قرار می گیرد.  این امر بخوبی در انتخابات  مجلس  به نمایش گذاشته شد که دور دوم آن  29 ماه  آوریل (10 اردیبهشت) به پایان رسید.  در آن روز طرفداران  رئیس جمهور ایران  38 کرسی  از 68 کرسی مجلس را بدست آوردند  و  مخالفان وی  فقط 18 کرسی و 12 کرسی به نمایندگان مستقل تعلق گرفت.  در نتیجه  شمارش آراء  در  دور اول و دوم ،  طرفداران  خط مشی  رئیس جمهور ایران فقط سه کرسی کم آورد  تا به اکثریت  کرسی های مجلس دست یابد. بهرحال آنها توانستند  بزرگترین فراکسیون  پارلمانی   با  143 کرسی بشوند.

در  مجلس جدید ایران  17 نفر زن انتخاب شده اند  که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رکورد است.  در عین حال تعداد زنان در مجلس، یک نفر بیش از  شخصیتهای روحانی است  که اینبار کمترین کرسی ها در تاریخ انتخابات مجلس را بدست آوردند.  شایان ذکر است  که  در  مجلس اول  ایران پس از  انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی  164  شخصیت مذهبی  در مجلس بودند.

 نکته مهم آن است  که  نتیجه  انتخابات مجلس  سال 2016 میلادی  شرایط مناسبی  (هم از نظر حقوقی) برای  اجرای  برنامه های  بزرگ مقیاس  رئیس جمهور روحانی  و دولت وی  جهت تحکیم  مناسبات  تجاری — اقتصادی با جامعه جهانی ایجاد می کند.

به گفته « سپوتنیک»  پس از پیروزی  طرفداران رئیس جمهور  روحانی  در انتخابات مجلس،  نباید در انتظار  تغییرات ریشه ای  و انقلابی باشیم.  کشور ایران  نیز نیاز چندانی به این نوع تغییرات ندارد که طی  37  سال   موجودیت خود با استفاده از سیستم خاص کنترل و  توازن  توانست  متعادل بودن خود را  به اثبات برساند. ایران نیاز به مدرنیزاسیون دارد  یعنی عرصه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی  مناسب با  چالش های دنیای معاصر — چالش های  قرن  21.

 ولادیمیر ساژین در پایان  گفت: «  بدین ترتیب  راه طولانی  و دشوار  مدرنیزاسیون تمام  عرصه های زندگی در انتظار ایران است.  فراز و نشیب های  زیادی  در انتظار ایران خواهد بود،  مخالفان نیز ساکت نخواهند نشست و پاسخ آنها احتمالا  جدی خواهد بود. مبارزه  سیاسی در داخل کشور نیز  شدت خواهد گرفت.  آیا رئیس جمهور روحانی  می تواند در مقابل انتقادات  شدید  و تحریکات  مخالفان سیاسی  و دیگر روش های  رادیکال تر  مبارزه  تاب بیاورد؟  زمان نشان خواهد داد.

اما ملت ایران  که  تشنه  تغییرات است  از رئیس جمهور روحانی پشتیبانی می کند  که حائز اهمیت است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала