تکلیف ۶۸ کرسی مجلس روشن شد

© AFP 2023 / Atta KenareГолосование на парламентских выборах в Иране
Голосование на парламентских выборах в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اعلام نتایج در سه حوزه انتخاباتی باقیمانده، تکلیف ۶۸ کرسی باقیمانده مجلس دهم در دور دوم انتخابات در همه حوزه‌ها روشن شد. قائم مقام وزارت کشور می‌گوید درصد مشارکت در این دور از انتخابات ۵۹ درصد بوده است.

نتخابات دور دوم مجلس دهم روز جمعه دهم اردیبهشت در ۵۵ حوزه انتخاباتی در ۲۱ استان کشور برگزار شد، و تا عصر شنبه نتایج اکثر حوزه‌ها به غیر از سه حوزه انتخابی شیراز، ممسنی و میاندوآب اعلام شده بود. نتایج این سه حوزه اما در عصر روز شنبه اعلام شده تا مجلس دهم چهره ۶۸ منتخب دیگر را بشناسد.

در مورد ممسنی، حادثه تیراندازی مرتبط با انتخابات در بعدازظهر روز جمعه، باعث شد که وزارت کشور حاضر به تمدید مهلت انتخابات در این حوزه نشود، گرچه وزارت کشور اصرار داشت که این رویداد که به زخمی شدن چهار تن انجامید، امنیتی نبوده است.

با این حال اعلام نتایج انتخابات در ممسنی که نخستین حوزه‌ای بود که در آن رأی‌گیری پایان یافت، تا بعد از ظهر شنبه به تعویق افتاد، تا این ممسنی آخرین حوزه‌ای باشد که منتخب آن در مجلس دهم، معرفی می‌شود.

در این حوزه انتخابی بر اساس اعلام وزارت کشور، مسعود گودرزی کاندیدای مورد حمایت فهرست امید به مجلس راه یافته است.

اما در نیمروز شنبه، حسینعلی امیری قائم مقام وزارت کشور در جمع خبرنگاران، از مشارکت ۵۹ درصد شهروندان در انتخابات دور دوم خبر داد.

بر اساس اعلام قبلی وزارت کشور آمار واجدان شرایط در دور دوم انتخابات ۱۷ میلیون نفر بود، و به این ترتیب بیش از ۱۰ میلیون نفر در انتخابات مرحله دوم مجلس دهم شرکت کرده‌اند. آماری که قائم مقام وزارت کشور از آن استقبال کرده است.

آقای امیری همچنین گفته است که ۴۷ درصد از شركت‌كنندگان در مرحله دوم انتخابات مجلس را زنان و ۵۳ درصد را مردان تشکیل داده‌اند و در میان منتخبان این مرحله از انتخابات هم چهار زن و ۶۴ مرد دیده می‌شوند.

به این ترتیب اگر شورای نگهبان صحت انتخابات در این مرحله از انتخابات را تأیید کند، تکلیف ۲۸۹ کرسی مجلس دهم روشن می‌شود، چرا که همچنان اختلاف نظر بر سر یکی از کرسی‌های حوزه انتخابی اصفهان باقی است.

شورای نگهبان با وجود تأیید انتخابات در این حوزه، آرای مینو خالقی منتخب سوم اصفهان را باطل کرده، و معتقد است تکلیف کرسی باقیمانده اصفهان باید در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۹۶ روشن شود.

وزارت کشور اما می‌گوید در موضوع خانم خالقی با شورای نگهبان اختلاف نظر حقوقی دارد، و حتی اگر شورای نگهبان اصرار به ابطال آرای خانم خالقی دارد، فرد ششم در فهرست منتخبان که او هم حد نصاب ۲۵ درصد آرا را کسب کرده باید راهی مجلس شود.

این درحالی است که علی مطهری، منتخب دوم تهران در مجلس دهم، در نامه‌ای از حسن روحانی خواسته است که به وزارت کشور دستور دهد اعتبارنامه مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند.

روز شنبه اما دو تحول مرتبط با پرونده آرای خانم خالقی رخ داد. از سویی سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت به اظهار نظر حسن روحانی پاسخ داد و گفت که «تنظیم و صدور اعتبارنامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت‌گرفته در این مورد درست نیست».

واکنشی به این سخنان آقای روحانی که گفته بود «تنها مجلس می‌تواند اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند» و «هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله کند».

از سوی دیگر اما استاندار اصفهان تصریح کرد که ابطال آرای منتخب سوم اصفهان، ماده قانونی صریح، روشن و شفافی ندارد.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که «با وزیر كشور صحبت‌هایی صورت گرفت و به دنبال آن هستیم كه این موضوع با كمترین هزینه اجتماعی حل و فصل شود».

پیش از این علی مطهری در نامه خود به حسن روحانی توضیح داده بود که چنین اختلاف نظری بین وزارت کشور و شورای نگهبان در انتخابات مجلس سوم هم بر سر یکی از منتخبان نیشابور وجود داشته، اما وزارت کشور اعتبارنامه فرد منتخب را به مجلس فرستاده و او هم پس از تأیید اعتبارنامه‌اش چهار سال حوزه نیشابور را نمایندگی کرده است.

او همچنین گفته بود که به رغم پیگیری‌های وزیر کشور، «اگر [او] در نهایت کوتاه بیاید، مجلس راهی جز استیضاح او ندارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала