گزارش و تحلیل

سرگی لاوروف: تهدیدات جهانی و مقابله با آن

© Sputnik / Vladimir Pesnyaسرگی لاوروف
سرگی لاوروف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 27 آوریل سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در 5 مین کنفرانس امنیت بین الملل مسکو سخنرانی کرد.

وی چالش ها و تهدیدات اصلی امنیت در کره زمین را توصیف کرده و درباره اقداماتی صحبت کرد که روسیه برای جلوگیری از ابتلای بشر به شرایط بی ثبات و اشوب در نظر گرفته است. وزیر خارجه روسیه پیش از هر چیز گفت: «وضعیت سلامت دنیای امروز هر سال ناامیدکننده تر از سال گذشته است. تا زمانی که نتوانیم بر جریان در حال رشد اختلاف و درگیری های بین المللی غلبه کرده و مکانیزم غلبه بر بحران را بکار نگیریم، پروسه برهم خوردن ثبات تمام منطقه را در خود خواهد گرفت».

به اعتقاد سرگی لاوروف بزرگترین تهدید بشریت تروریسم است. اقدامات تروریستی انفجارهای سیستماتیک در نظم جهانی مبتنی بر حقوق بین الملل و موازین و مقررات تمدن بشری هستند. چند ماه قبل اسلام گرایان رادیکال در سوریه و عراق فرصتی یافتند تا در راستای هدف خود یعنی تشکیل خلافت جهانی حرکت کنند. برای جلوگیری از تکرار این حوادث روسیه با هماهنگی رهبر سوریه دست به عملیات قوی ضدتروریستی و نابودی داعش زد. تجربه نشان داد که این تصمیم درست بوده. سرگی لاوروف در ادامه می گوید: «عملیات هوایی روسیه با نیروهای ارتش سوریه به صورت هماهنگ انجام می شد و اپوزیسیون مدافع کشور در سوریه نیز کمک کرد تا حلقه محاصره تروریست ها را تنگ تر کنیم و شرایط برای توافق و آتش بس و آغاز پروسه حل و فصل سیاسی بحران سوریه فراهم شد. این کار با تعاملات بین روسیه و امریکا امکان پذیر شد. مسکو و واشنگتن تلاش هایشان را برای غلبه بر بحران سوریه متحد ساختند. سایر شرکای گروه بین المللی حمایت از سوریه نیز در این کار سهیم بودند. کارهای انجام گرفته در این دوره جبهه مبارزه با تروریسم را بزرگتر کرده است».

به اعتقاد سرگی لاروف، برای از بین بردن تروریست و تروریسم باید به استفاده از تروریست ها خاتمه داد…از تروریست ها به عنوان ابزاری برای برهم زدن توازن قدرت در منطقه یا تسویه حساب با رژیم ها استفاده می شود. آتش افروزی در خاورمیانه و ایجاد اختلافات قومی بسیار خطرناک است. حل و فصل درگیری های هر کشور فقط با مشارکت گروه های اصلی مردم اعم از گروه های قومی، دینی و سیاسی امکان پذیر است. به اعتقاد لاوروف موضوع سوریه نیز به همین صورت است. وی می گوید: «ما به متقاعد ساختن کردهای سوریه برای مشارکت در مذاکرات و ترسیم نقشه راه در سوریه ادامه می دهیم. این نقشه راه مبتنی بر قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است».

وزیر خارجه روسیه به حاضرین در کنفرانس گفت که مسکو مایل است خاورمیانه دموکرات و در حال رشد و شکوفایی را ببیند. برای رسیدن به این مقصود ایده های مختلف برای آرام کردن اوضاع در منقطه را طرح خواهد کرد.

سرگی لاوروف همچنین اشاره کرد که افغانستان یکی دیگر از مشکلات امروز ماست. وی توضیح داد: «افغانستان از سوی گروهک های داعش مسموم شده است. برای مقابله با تهدیدها و چالش های امنیتی حاصل از افغانستان، روسیه با شرکای خود در آسیای مرکزی یعنی چین، هند و پاکستان از طریق سازمان های مختلف از جمله سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری های شانگهای همکاری می کند. »

وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد که در دیگر مناطق کره زمین نیز اوضاع آرام نیست. مجددا صدای شلیک اسلحه در هر دو شبه جزیره کره به گوش می رسد و منطقه آسیا اقیانوسیه نیز آرام نیست. فعالیت های ناتو در شرق زیاد شده و بهانه آنها پیشگیری از ورود روسیه به منطقه شمال شرق اروپا است که باعث بوجود آمدن تنش در این منطقه شده است. بحران اوکراین در اروپا تنش به وجود آورده. برنامه های امریکا در حوزه سپر دفاع موشکی ثبات استراتژیک را مختل کرده و امروز برای ما روشن است که صحبت از «تهدیدات ایران» برای واشنگتن یک بهانه بوده.

به اعتقاد وزیر خارجه روسیه، «کار گروهی برای باز کردن گره اختلافات و بوجود آوردن سیستم کنترل جهانی طق واقعیت های قرن بیست و یک» تنها راه برای جلوگیری از ادامه آشوب و تنش است. این کار نیازمند مذاکرات صادقانه و روشن و بدون تحمیل استانداردها از سوی دیگر کشورهاست. سرگی لاوروف به حاضرین در کنفرانس گفت که مسکو برای این کار آماده است. وی در ادامه تاکید کرد: «روسیه با قاطعیت خواهان همکاری با حقوق برابر است و در ادامه نیز به تمام تعهدات خود عمل خواهد کرد و با احساس مسئولیت پیشنهاداتی در این راستا مطرح خواهد کرد».    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала