گزارش و تحلیل

به نام عربستان به کام امارات

© REUTERS / Khaled AbdullahПоследствия авиаударов по Сане, Йемен
Последствия авиаударов по Сане, Йемен - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از یک سال است که عربستان سعودی یک جنگ تمام عیار بر علیه مردم یمن راه اندازی کرده و همه این جنگ را با نام عربستان می شناسند در حالی که برخی شواهد نشان می دهد بیشترین سود را اماراتی ها از این جنگ تا به حال برده اند.

عربستان سعودی برای اینکه در جنگ یمن تنها نباشد تلاش کرد پای کشورهای دیگر عربی و اسلامی را به جنگ یمن باز کند اما بجز تعداد انگشت شماری از این کشورها بقیه از همراهی با عربستان سعودی سر باز زدند. کشوری که بیشترین همکاری را با عربستان سعودی در جنگ یمن داشته ودارد امارات عربی متحده می باشد.
از ابتدای جنگ هم دلیل ورود امارات عربی متحده به جنگ یمن هم برای خیلی ها شک بر انگیز بود.
موفقیت اقتصادی این کشور مخصوصا در دبی مسئولین این کشور را بر آن داشته تا به فکر توسعه طلبی باشند و هیچ فرصتی را برای استفاده از بحران های منطقه در راستای توسعه طلبی خود از دست ندهند.
در این راستا چندین سال است که شاهد تلاش امارات عربی متحده برای چنگ اندازی بر جزایر ایرانی هستیم و این کشور جوان تلاش دارد از شرایط روابط بحرانی ایران با برخی کشورها سوء استفاده کند تا بلکه بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.
امارات را شاید بتوان تنها کشور موجود در ائتلاف عربستان دانست که نه فقط اقدام به ارسال خلبان و بمباران هوایی یمن نمود بلکه هم نیروی دریایی و هم زمینی خود را به یمن ارسال کرد. هدف اصلی این نیروها تسلط بر عدن، شهری که در روایات عرب ها به بهشت از آن یاد می شود، بود. اخیرا هم شاهد ورود نیروهای اماراتی به ابین و حضر موت و همچنین خط ساحلی و دره ها و صحراهای شرقی که نه حوثی ها و نه ارتش یمن در آن حضور دارند هستیم. نیروهای اماراتی همچنین بدون درگیری قابل توجهی وارد شهر مکلا (پایتخت القاعده یمن شدند) امری که نشانه هایی از هماهنگی و همکاری های پشت پرده سرپوش بر می دارد. به این ترتیب امروزه بخش بزرگی از سرزمین یمن که هیچ وقت در اختیار ارتش و نیروهای مردمی، که رسما هدف گروه همپیمان با عربستان سعودی است، توسط نیروهای اماراتی اشغال شده و این نیروها بصورت موردی در درگیری با انصار الله و ارتش یمن (یعنی هدف اصلی ائتلاف عربستان) مشارکت دارند.
با توجه به این شرایط، عملا عربستان سعودی بار مسئولیت جنگ در یمن را به دوش کشیده و مجامع بین المللی نوک حمله های خود را متوجه این کشور کرده اند ولی امارات عربی متحده با خیال راحت در حال اشغال و توسعه طلبی در یمن می باشد. امروزه نیروهای آن عملا فضایی معادل دو برابر سرزمین خود امارات را در یمن اشغال کرده اند.
حال جالبتر اینکه برخی سرمایه گذاران اماراتی هم به این مناطق سفر کرده اند و به بررسی شرایط فعالیت در این مناطق پرداخته اند. امری که نشان از برنامه ریزی طولانی مدت امارات عربی متحده برای اشغال این مناطق است.
به همین دلیل هم هست که طی چند ماه اخیر شاهد چندین عملیات توسط نیروهای مردمی جنوب یمن (که عملا خواهان جدایی طلبی و مخالف حوثی ها و عبد الله صالح نیز هستند) بر علیه نیروهای اماراتی بودیم و هسته های مقاومت بر علیه اشغال جنوب یمن توسط امارات در این کشور تشکیل شده. البته به دلیل نوپا بودن این هسته های مقاومت تعداد عملیات آنها بسیار کم است ولی با قدرت گرفتن این هسته ها پیش بینی می شود عملیات مقاومت جنوب یمن بر علیه نیروهای اماراتی روز به روز بیشتر شود.
یکی از روزنامه نگاران یمنی که اهل جنوب یمن هست (به دلیل حضور وی در عدن از بنده خواست نامش را منتشر نکنم) روز گذشته به من گفت علیرغم اختلافات شدید میان اهالی جنوب یمن با شمال یمن و اینکه برخی در جنوب یمن حتی خواستار جدایی از شمال هستند اما اهالی جنوب یمن به هیچ وجه پذیرای اشغال سرزمین خود توسط بیگانگان نخواهند بود و همانگونه که انگلیسی ها را از همین مناطق اخراج کردند دیگران را نیز از آنجا اخراج خواهند کرد و اگر با یمنی های شمالی اختلافی داشته باشند خودشان فیما بین خود این اختلافات را حل و فصل خواهند کرد.
وی که از حامیان عبدربه منصور هادی هست افزود قرار ما با ائتلاف عربستان برای کمک به خارج کردن حوثی ها و طرفداران عبد الله صالح از جنوب یمن بود و نه اشغال سرزمین یمن و این نقشه ها هیچ وقت سر نخواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала