نمایشنامه مکبث در مسکو

© Sputnik / Sergey Pyatakovنمایشنامه « مکبث» در تئاتر چخوف در مسکو
نمایشنامه « مکبث» در تئاتر چخوف در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ملت ها و کشورها محکوم به خواست خدا هستند؟

آیا سرنوشت انسان از قبل تعیین شده است و یا او  گروگان  پیش بینی ها ، دسیسه ها و جاه طلبی خود است؟  در  تئاتر هنر مسکو  به نام «چخوف» سعی می شود  پاسخ  این سوال که اغلب در  نمایشنامه های تراژیک شکسپیر مطرح می شود   یافت شود.  روی صحنه تئاتر معروف  مسکو  نمایشنامه ماقبل نمایش اصلی «مکبث » اجرا خواهد شد.

نمایشنامه شکسپیر  بارها در تئاتر  هنر  مسکو  روی صحنه رفته است اما «مکبث» برای نخستین بار در این تئاتر اجرا می شود.  تراژدی  عطش قدرت  که به جنایت، خیانت  و جنون  می کشاند. این نمایشنامه را  یان  کلیات، یکی از معروف ترین کارگردانان لهستان که منتقدان او را  « انقلابی تئاتر» می نامند،  با همکاری هنرپیشگان تئاتر  روسیه  روی صحنه می برد.  یوستین لاگوفسک همکار هنرمند  او در این نمایشنامه در چند نقش —  سناریست، کارگردان نور و لباس های تئاتری-  با وی همکاری می کند.  دومینیک کناپیک  استاد رقص  و آهنگساز  روبرت  پرنیکوفسکی نیز  در تهیه این نمایشنامه شرکت دارند.

به گفته کارگردان،  او نمایشنامه ای در باره  هدایت  شر توسط انسان تنظیم کرده است. « شکسپیر «مکبث» را در زمینه ترس  عمومی در مقابل  خطر تروریستی  بلافاصله پس از  توطئه پوروخوف در سال 1605  ساخت که قرار بود پایه و اساس دولتی را نابود کند.  در آن زمان خیلی ها به قتل رسیدند و هم اکنون  همان حوادث تکرار می شوند.

نمایشنامه «مکبث» که پیش بینی جادوگر،  انسان را از راه راست منحرف ساخت،  او را به عمق تاریکی کشاند. اِدیپ که قبل از مکبث در  شاهکارهای  ادبیات درام  نقش آفرین بود —  منتها تلاش خود را برای جلوگیری از  عملی شدن  پیش بینی جادوگر  به انجام رساند.  مکبث  برای  عملی شدن پیش بینی جادوگر دست به هر کار ممکن و ناممکن می زند.  فینال برای هر دوی آنها وحشتناک است. پس سرنوشت چیست؟  دعای خیر یا نفرین؟  آیا ملت ها و کشورها محکوم به خواست خدا هستند؟  کارگردان در حین کار روی نمایشنامه به این سوالات فکر می کرد.  پیام  عمیق فلسفی  از خصوصیات  خودویژه یان  کلیات است که تا سن 43 سالگی انواع سایه های زندگی را شخصا حس کرده و دیده است.  وی علاوه بر کارگردان  تئاتر،  به عنوان « کپی رایتر» و  خبرنگار موزیکال، کارگردان «  شوی گفتگو»  و حتی قبرکن کار کرده است.

 یکی از  مهم ترین جوایز تئاتری  یان کِلیات  جایزه Paszport „Polityki  است که در ازای نوآوری  و  برخورد شجاعانه به آثار کلاسیک ، شوق و شور و لجبازی زیادی که در  تشخیص  واقعیات کنونی   نشان می دهد و امتحان  قدرت  افسانه های ملی، اعطا شد.  نمایش «مکبث» درمسکو نشان خواهد داد  که  تفسیر نوآورانه او  از  یکی از  دشوارترین و پیچیده ترین  تراژدی های  شکسپیر  تا چه حد عمیق و موفق  از آب درآمده است. تماشاچیان روسیه  دراین روزها می توانند به ارزیابی کار او بپردازند.  نمایش رسمی  «مکبث» که کارگردان و همکاران او در مراسم افتتاح آن حضور خواهند داشت  در  ماه  مه در قالب جشنواره  سنتی بهاری  هنر  « جنگل گیلاس» برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала