تاكسی كتابخانه ساحل در رشت

© Fotolia / Christian MüllerТакси
Такси - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساحل فیلسوف راننده تاكسی در شهر رشت است كه با ایجاد كتابخانه در تاكسی خود، مسافران را در آرامش مطالعه، به مقصد می رساند و پیشنهاد دهنده طرح تاكسی - كتابخانه در شهر است

فیلسوف روزانه مسیر پر رفت آمد میان میدان صیقلان و گلسار رشت را بارها و بارها طی می كند و باور دارد بسیاری از دغدغه های جامعه با مطالعه و خواندن كاهش می یابد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: مدت ها بود به فكر ایجاد یك كتابخانه كوچك در تاكسی زرد رنگ خود بودم تا بتوانم شاید بخشی از نیازهای فكری مسافران را هرچند اندك از طریق مطالعه رفع كنم و از این راه در ترویج فرهنگ مطالعه نیز سهمی داشته باشم.
وی بیشترین استقبال كنندگان از كتابخانه تاكسی اش را زنان و جوانان می داند و می گوید: كتاب ها را به مسافران ثابت نیز امانت می دهم.
ساحل این اقدام خویش را در راستای علاقه مندی به كتاب از سنین كودكی می داند و می افزاید: به یاد دارم از زمان آموختن خواندن و نوشتن روزنامه و مجله را مطالعه می كردم.
در كتابخانه ساحل فیلسوف حدود 50 كتاب با موضوعات مختلف كودك، روانشناسی، تاریخی و… جانمایی شده است.
وی می گوید: وقتی مسافری برای بار چندم در تاكسی من می نشیند و ادامه مطلب كتابی كه دفعه قبلی آن را خوانده بود، از من می خواهد پی می برم كاری كه می كنم برای مردم شهرم مفید بوده است.
اكنون مسافران مسیر خط میدان صیقلان به گلسار این راننده خوش ذوق را به نام می شناسند و برخی منتظر می مانند تا تاكسی زرد رنگ او از راه برسد و آنان را در آرامش مطالعه به مقصد برساند.
وی در مراجعه به اداره كل كتابخانه های عمومی استان گیلان خواستار حمایت مسئولان این حوزه برای كیفیت بخشی هرچه بیشتر این اقدام خود شد كه با حمایت این اداره كل، ده ها جلد كتاب بدین منظور به وی اهدا شد.
پیشتر نیز یك نانوا در گیلان با ایجاد كتابخانه كوچكی در نانوایی خویش بر اشتیاق خواندن می افزاید.
بلباسی نانوایی است كه در نانوایی اش كتاب نیز دارد و پرشور سخن می گوید، در نخستین كلام دغدغه اش لوح های الكترونیكی در دست مشتریانش است كه در صف های طولانی مدام با آنها كلنجار می روند.
بلباسی در كنار پخت نان، قفسه ای چوبین بنا كرده كه چیدمانش كتاب است و جملات ادبی بر تكه های كاغذ نوشته و مشتریان را تا برآمدن نان های داغ، به خواندن آنها دعوت می كند.
پر پیدا ابراز شادمانی می كند از اینكه ابتكارش در حوزه كتاب و كتابخوانی مورد توجه مشتریان و حتی مسئولان فرهنگی استان واقع شده و ساده می گوید: تنها كتاب می خواهم.
ناصر بلباسی متولد 1365 است و 12 كلاس را گذرانده و اینك نانواست و كارش را هم دوست دارد اما هدفش از این اقدام را دغدغه دانایی می داند.
اصلاح مسایل اجتماعی نه كار یك روز، دو روز است و نه كار یك نفر، دو نفر و نه درمان را می توان در نسخه جستجو كرد بلكه بایستی عادت داد، بایستی بچه ها را از كودكی به كتاب و كتابخوانی ترغیب كرد و امروز، ساحل فیلسوف و ناصر بلباسی با اقدامی ساده نشان دادند كه می بایست برای نهادینه سازی یك فرهنگ از خود شروع كرد.
در زمان حاضر یكصد كتابخانه عمومی، مشاركتی و مستقل با حدود 50 هزار نفر عضو در گیلان فعال هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала