گزارش و تحلیل

مقامات ترکیه کیلیس را طعمه شبه نظامیان داعش کردند

© AP PhotoТурецкие военные на турецко-сирийской границе в районе города Килис
Турецкие военные на турецко-сирийской границе в районе города Килис - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موقعیت شهر مرزی کیلیس ترکیه که دائماً از خاک سوریه هدف آتشباران داعش می‌شود باز هم بسیار متشنج است.

جمعیت ناحیه کیلیس در 4 ماه اخیر با ورود 130 هزار آواره سوری به 200 هزار نفر رسید و داعش در این مدت آنرا 57 بار موشکباران کرده است. در نتیجه 17 نفر از جمله 6 پناهجوی سوری کشته شده و 45 نفر زخمی شدند

بر اثر آتشباری های موشکی وضع اقتصادی این ناحیه نیز وخیم شد. دکانداران می‌گویند که در ناحیه آن‌ها به خاطر حملات پیوسته تروریست ها بحران اقتصادی بروز کرد. مراد ساکار دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع کیلیس در مصاحبه با اسپوتنیک در باره موقعیت سنگینی تعریف کرد که در شهر و استان پدید آمده. او گفت

در کیلیس مساله تأمین امنیت مطرح است. کودکان مدرسه نمی‌روند و مردم از خانه‌ها بیرون نمی آیند. دکانداران بسیار نگران و دست پاچه شده و چند شرکت، سرمایه‌گذاری در این شهر را قطع کردند. پس از آغاز عملیات جنگی در سوریه همه فعالیت های گردشگری قطع شد و شرکت های توریستی ورشکست شدند. الان کسی از دیگر شهر ها و نواحی به کیلیس نمی‌آید و افراد محلی از خانه بیرون نیامده و هر طوری شده سعی می‌کنند شهر خود را ترک کنند. کارمندان دولتی تلاش می‌کنند کاری کنند تا کار خود را در محل دیگر انجام دهند».

داعش تلاش می‌کند موقعیت منطقه را از ثبات انداخته و در میان اهالی محلی هرج و مرج ایجاد کند. مظفر باجا معاون سازمان خیریه بین‌المللی مجموعه آبی هلال احمر مامور رساندن کمک‌های انسانی به سوریه که این را به اسپوتنیک گفته افزود:

«از ماه ژانویه تا کنون 46 راکت در نواحی کیلیس زمین خورده که به هیچ وجه تصادفی نیست. کیلیس قصبه دارای اهمیت استراتژیک بالایی است. الان در این شهر حدود 90 هزار پناهجوی سوری سکونت دارد که بیشترین تعداد آوارگان در شهر های ترکیه است. بسیاری سوری ها در کیلیس به کار های ساختمانی دست زده بقیه توانستند بازرگانی خود را راه بیاندازند. خلاصه در کیلیس یک نوع جزیره کوچک سوری پدید آمد».

مظفر باجا می‌گوید که داعش که نواحی کیلیس را پیوسته آتشباران می‌کند می‌خواهد موقعیت این شهر را بی ثبات کرده و روحیت اهالی محلی را بشکند و با پاشیدن ترس و وحشت از ثمرات این کار استفاده کند. مظفر باجا چنین ادامه داد:

«بی فعالیتی مقام های ترکیه که از ماه ژانویه تا کنون برای عادی کردن موقعیت کاری نکردند مایه نگرانی خاص ما است. دولت ترکیه بجز محکوم کردن اعمال داعش هیچ اعلامیه رسمی را صادر نکرده است. اقدام های امنیتی لازم اتخاذ نمی شود. من باور ندارم که آن‌ها معلومات اطلاعاتی کافی در دست ندارند و نمی توانند به کمک پهپاد ها مسیر راکت ها را رصد کنند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала