ریاض طرح کاهش وابستگی اقتصادی به نفت را منتشر کرد

© Fotolia / SwisshippoБурдж Аль-Мамляка в Саудовской Аравии
Бурдж Аль-Мамляка в Саудовской Аравии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی طرحی را اعلام کرد که در کاهش وابستگی اقتصادی به نفت به این کشور کمک خواهد نمود.

محمد بن سلمان گفت:" قانون اساسی ما بر اساس قرآن مجید و نفت استوار شده است. این بسیار خطرناک است. کشور ما دچار نوعی وابستگی اقتصادی است. این وابستگی طی سالهای اخیر جلوی رشد بسیار از رشته های اقتصادی را گرفته است".
هدف این طرح تحت عنوان "دیدگاه 2030" دمساز کردن بزرگترین تولید کننده طلای سیاه با زندگی پس از سقوط قیمت های جهانی نفت است. افزایش سهم گردشگری در اقتصاد، گسترش فروش اسلحه و افزایش سرمایه گذاری در داخل کشور از جمله اولویت ها طی 15 سال آینده هستند. جیمی روجرز، کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی خاطرنشان ساخت این اولین بار نیست که عربستان تلاش می کند در سیاست نفتی خود تجدید نظر کند. به عقیده وی بعید است طرح های جدید ثمر بخش باشند.
جیمی روجرز یادآور شد:" سعودی ها در سال های 70 تلاش کردند طرح مشابهی را اجرا کنند: آنها توسعه کشت محصولات گوناگون کشاورزی را آغاز کردند اما نتوانستند و اجرای این ایده را متوقف کردند چون بهای محصولات بالاتر از بهای بازاری آنها از آب در آمد".
کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی افزود:" اکثریت طرح های عربستان غیر قابل اجرا هستند. این کشور می خواهد کشور گردشگری شود اما در شرایط غیرممکن بودن رفتن گردشگران به پلاژها و ممنوعیت بازدید گردشگران غیر مسلمان از مکه و مدینه و ممنوعیت بودن زنان با مردان در رستوران ها، چه کسی به آنجا خواهد رفت؟"

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала