گزارش و تحلیل

پناهندگی سیاسی اسد به ایران ، جنجال رسانه ایست

© Sputnik / Aleksei Druzhininپناهندگی سیاسی اسد به ایران ، جنجال رسانه ایست
پناهندگی سیاسی اسد به ایران ، جنجال رسانه ایست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاپیتان تا آخرین لحظه در کشتی در حال غرق شدن می ماند. حتی وقتی که هیچ امیدی نباشد.

روز شنبه برخی از رسانه های مشهور با استناد به خبر شبکه ی عربی لبنانی " المیادین" اطلاع دادند که مقامات ایران به رئیس جمهور سوریه بشار اسد و خانواده اش پناهندگی به جمهوری اسلامی ایران را پیشنهاد داده اند. بشار اسد این پیشنهاد را رد کرد و بیان داشت که خانواده اش همانند سایر خانواده های سوری در دمشق باقی می مانند. نه از طرف مقامات عالی رتبه ی سوری و نه ایرانی هیچ چیزی مبنی بر تایید این خبر به گوش نرسیده است.
آیا تهران به رئیس جمهور سوریه پناهندگی سیاسی پیشنهاد کرده است؟ حسین شیخ الاسلام، مشاور رئیس مجلس ایران در امور بین الملل در مصاحبه ای با اسپوتنیک فارسی موضع رسمی ایران را در این خصوص شرح می دهد:

بسم الله الرحمن الرحیم
این خبر کاملا دروغ است. آقای بشار اسد چنین درخواستی را از ما نکرده اند. او هیچ وقت قصد رفتن از سوریه نداشت. یک زمانی امیر قطر به آقای بشار اسد میلیاردها دلار را پیشنهاد کرد و حتی بعضی از کشور ها قبول کردند که بشار اسد پناهندگی سیاسی آنها را بپذیرد. اما بشار اسد این پیشنهادها را قاطعانه را رد کرد. اظهار داشت: من درسوریه متولد شدم و در اینجا خواهم ماند. با مردم خود علیه تروریستها خواهم جنگید تا زمانی که موفق بشوم یا کشته شوم.ولی سوریه ترک نخواهم کرد. این پاسخ به امیر قطر و سایر کشورهایی بود که میلیارد ها دلار را به او برای ترک سوریه پیشنهاد کرده بودند.
بشار اسد به ملت خودش و کاری که می کند، کاملا اعتقاد دارد. وی طی چند سال علی رغم همه این فشارها و پشتیبانی های خارجی که از تروریستها انجام می شود در کنار مردم همچنان مقاومت می کند. این گواهی آن است که وی در داخل کشور خواهد ماند و ان شاء الله موفق خواهد شد.


آیا باید خبر مربوط به پیشنهاد پناهندگی به اسد توسط ایران را جدی گرفت ؟ رضا مقدسی ، تحلیل گر ایرانی و کارشناس مسائل خاور میانه ، رئیس کل سابق خبرگزاری ایرانی مهرنیوز در اینباره می گوید:

​این موضوع در مورد پیشنهاد آقای قاسم سلیمانی به بشار اسد مربوط به 4 سال قبل می شود یعنی این موضوع در اول بحران سوریه مطرح شده که دمشق به شدت در معرض تهدید بود. پیشنهادی بود که بشار اسد در این شرایط سخت بتواند خانواده اش را به ایران بفرستد. در واقع پیشنهاد نه برای خود رئیس جمهور سوریه بلکه برای خانواده آقای بشار اسد بود. جوابی که آقای بشار اسد در برابر این پیشنهاد داد، در واقع با قاطعیت آنرا رد کرد. وی گفت: من به مردم کشور خودم اعتماد دارم و ترجیح می دهم در برابر این نیروهای جنایتکاران تکفیری در کنار مردم کشورم بمانم و در خاک خودم کشته شوم. خود آقای بشار اسد در آن زمان فرماندهی عملیات پاک سازی اطراف دمشق را به عهده گرفت و در نهایت هم ازدمشق دفاع شدو دشمنان تکفیری هم از اطراف شهر پاک سازی و رانده شدند.
آقای بشار اسد این پیشنهاد را برای خانواده اش نپذیرفت و گفت: خانواده ام مثل بقیه سوری ها در دمشق می مانند و از شهروندان کشور دفاع خواهند کرد.
نکته ای که آقای محمود علوی در مصاحبه اخیر با شبکه تلویزیونی «المیادین» مطرح کردند، مربوط به همین موضوع 4 سال پیش می شود. و الآن این داستان دوباره در رسانه ها مطرح می شود.
جنجالی رسانه ای بر سر این موضوع، در قصد برای فریب دهی افکار عمومی است و با توجه به شرایط کنونی پیشنهاد جدید از طرف ایران را به افکار عمومی القا می شود. در واقع این کار در شرایط امروز سوریه همخوانی ندارد. الآن شرایط سوریه نسبت به گذشته با ثبات تر است. مواضع نیروهای تکفیری در نقاط مختلف عقب رانده شدند و دمشق در حال حاضر در مرض تهدید آنها نیست. شرایط سوریه در واقع این طوری نیست که چنین پیشنهادی باید مطرح شود. مهم این است که آقای بشار اسد این پیشنهاد را قاطعانه رد کرد و گفت که به مردم کشورش اعتماد دارد و در کنار مردم خواهد ماند. و آقای بشار اسد همین کار کرده است. شراط بحرانی او را وادار نکردند که مثل سران سایر کشورها وطنش را رها کند و در یک کشور ثالث پناهنده شود. آقای بشار اسد این کار را نکرده و در کنار نیروی مقاومت مانده است. امروز در جبهه های مختلف در کنار مردم و ارتش سوریه پیروزی را چشیده است. این حقیقت امروز در چشم مردم دنیاست. همه پیروزی های ارتش و نیروهای مقاومت را دیدند. بنابراین فضاسازی که رسانه ها می کنند، فضاسازی کاملا بی حاصلو بی نتیجه است که پشت این ماجرا، رسانه های کشورهایی هستند که به دنبال منافع سیاسی خودشان در منطقه می گردند اما حتی با ایجاد این جریان سیاسی نتیجه نخواهند گرفت چرا که این یک اقدام بیهوده رسانه ای است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала