گزارش و تحلیل

استقبال ایران از عضویت در سازمان همکاری شانگهای

© AP Photo / Elizabeth Dalzielاستقبال ایران از عضویت در سازمان همکاری شانگهای
استقبال ایران از عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نوزدهم و بیستم آوریل در شهر سوچی روسیه ، اجلاس بین المللی " درجه دو. نقش جامعه ی مدنی و دیپلماسی اجتماعی در توسعه ی آینده و گسترش سازمان همکاری شانگهای" برگزار شد و در آن تقریبا 300 فعال اجتماعی ، دانشمند و سیاست مدار از 26 کشور حضور داشتند.

شرکت کنندگان این اجلاس چه مسائلی را مطرح کردند؟ ولادیمیر ساژین یکی از اعضای اجلاس مذکور می گوید:
این اجلاس با حضور نمایندگان بسیاری برگزار شد. دو روز اجلاس ، سیصد شرکت کننده از بیست و شش کشور آسیا ، اروپا ، آفریقا و 120 مقاله ی کارشناسی و به نظر می رسد که از لحاظ ارقام و اعداد یک اجلاس بین المللی بود. مقیاس این چنینی مراسم بیانگر گستردگی خود سازمان همکاری شانگهای است.
محدوده ی کلی تنها هشت کشور عضو این سازمان بیش از 34 میلیون کیلومتر مربع است یعنی بیش از 60 درصد کل محدوده ی اوراسیا. تعداد کلی جمعیت این کشورها سه میلیارد و چهل میلیون نفر است که در واقع تقریبا نیمی از ساکنین کره زمین را تشکیل می دهد. اگر به این ارقام و اعداد تمامی کشورهای عضو سازمان را اضافه کنیم آنوقت شاخص ها بیشتر هم می شود.
در واقع برای همین توجه زیادی به اجلاس سوچی معطوف گردید. در چهارچوب این اجلاس کار در سه بخش انجام شد: " نظم جهانی ، امنیت و مبارزه با تروریسم" ، " اقتصاد و کارآفرینی. اکولوژی و حفظ محیط زیست" ، " ارتباط متقابل فرهنگ ها و مذاهب ، آموزش و علم".
بحث و گفتگوها نه تنها در سالن های کنفرانس بلکه در حاشیه اجلاس نیز برقرار بود. وشاید این حالت باعث شد که به بهترین صورت موضع خود را توضیح داده و مخاطب را درک کرد.
شرق شناسان و ایرانشناسان روس در این اجلاس ، استاد دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه یلنا دونایوا و نویسنده ی این مقاله ولادیمیر ساژین بودند. البته ایران شناسان به مشکلات سازمان همکاری شانگهای در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران توجه بیشتری نشان دادند. گفتگوهای بی پرده و سازنده ای با دانشمندان ایرانی که به سوچی آمده بودند انجام شد. آقای جهانگیر کرمی ، استاد دانشگاه تهران، محسن پاک پرور، کارشناس برجسته موسسه تحقیقات بین المللی و سیاسی ، ولی کالجی ، کارشناس مسائل خاور میانه و قفقاز، تحلیل گر مرکز تحقیقات استراتژیک از طرف ایران در این اجلاس حضور داشتند. همکاران ایرانی ، قابلیت ها و امکانات سازمان همکاری شانگهای را بسیار مثبت ارزیابی کرده و از تلاش تهران برای تغییر موضع ناظر به عضو دائم استقبال نمودند. به عقیده ی آنها ، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای ، امکانات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ایران را به شکلی مثبت افزایش می دهد تا در منطقه گسترده ی اوراسیا با هدف مبارزه با تروریسم ، قاچاق مواد مخدر و تضمین امنیت موثر باشد.
با همکاران افغانی ، داوود مرادیان ، رئیس موسسه تحقیقات استراتژیک افغانستان و سردار محمد رحیمی ، استاد دانشگاه " تمدن" ، نقش و جایگاه سازمان همکاری شانگهای را در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از جمله در محدوده ی افغانستان بحث و بررسی کردیم.
گفتگوهای جالبی با نمایندگان سوریه ، ماریا صادق ، نماینده ی مسیحی پارلمان جمهوری عربی سوریه و بسام ابوعبدالله ، استاد ارتباط بین الملل دانشگاه دمشق صورت گرفت. آنها از کمک های نظامی روسیه در حفظ دولت سوریه قدردانی کرده و نقش ایران را مثبت ارزیابی نمودند. خانم صادق و آقای عبدالله با خوشبینی زیادی به آینده ی سوریه چشم دوخته و به پیروزی بر ترویست های اسلام گرا ایمان دارند.
اعضای اجلاس گزارش نهایی را پذیرفتد. در این گزارش ذکر شد: تجربه ای که سازمان همکاری شانگهای دارد تاکید می کند که مشکلات مرتبط با تضمین امنیت در اوراسیا ، مشکلاتی نیستند که به تنهایی بتوان حل کرد و حل و فصل آنها توسط جامعه ی گسترده ی بین المللی که نمایندگانی در اجلاس سوچی داشتند، ممکن است. " روح شانگهای" یعنی اعتماد ، همکاری با سود متقابل ، عدم خشونت ، همکاری های بشر دوستانه و اقتصادی ملل و دول می تواند و باید به زبان دیپلماسی ملی گسترش یابد و در آن کیفیت عمیق ارتباطات متقابل شکل می گیرد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала