گزارش و تحلیل

کارشناس: گاز مایع آمریکایی قادر نیست با گاز روسی رقابت کند

© Sputnik / Sergey GuneevТанкер-газовоз "Гранд Анива" на территории первого в России завода по производству сжиженного газа (СПГ)
Танкер-газовоз Гранд Анива на территории первого в России завода по производству сжиженного газа (СПГ) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس صندوق امنیت انرژتیک ملی روسیه کنستانتین سیمونوف تعریف کرد که «اروپا با مرتبط کردن نرخ گاز با قیمت های نفت مبارزه می‌کند ولی در‌واقع موفق نیست. اگر به جدول ها نگاه کنیم می‌بینیم که تغییرات قیمت های گاز در ارتباط با تغییرات نرخ نفت قرار دارد».

به گفته این کارشناس هیچ اساسی وجود ندارد که در باره جنگ عنقریب قیمت های گاز مایع آمریکا و گاز لوله کشی صحبت شود

سیمونوف تأکید کرد: «گاز روسی در اروپا بدون این هم ارزان است — 150 تا 170 دلار بابت هزار متر مکعب و تحویل سوخت از آمریکا با نرخ مشابهی اصلاً امکان‌پذیر نیست. بنا به برآورد های بسیار تخمینی تحویل گاز آمریکایی برای مصرف کنندگان اروپایی 40-50 درصد گرانتر تمام خواهد شد. تصادفی نیست که اولین پارتی گاز آمریکایی به پرتغال تحویل می‌شود جایی که گاز روسی وجود ندارد زیرا تحویل گاز از طریق خط لوله به آنجا برای روسیه سودآور نیست. آمریکا امکان دامپبنگ کردن را ندارد چون نرخ گاز شان به نرخ داخلی وابسته است و این نرخ هم اینک در پایینترین سطح قرار داشته و ممکن نیست پایینتر برود.

این محقق هشدار داد که نباید از جنگ قیمت ها ترسید باید ترس آن داشت که الگو های سیاسی بکار برده شوند. «ممکن است که آمریکا به اروپا بی پرده بگوید که بله، گاز ما گرانتر است ولی تحویل آن از نظر سیاسی درست تر است. این سؤال مطرح است که آیا اروپایی‌ها آماده اند چنین تعبیر گرانی گاز آمریکایی را قبول کنند یا نه؟ این حقه‌بازی با گاز قطر در لیتوانی و لهستان انجام شد و این کشور ها با درنظر داشت همین دلیل با قطر قرارداد گازی را بستند و مطابق آن نرخ این سوخت دو برابر بالاتر از گاز روسی بود. ما این عمل را پرداخت پول اجرای طرح تنوع سازی تحویل گاز می نامیم».

به گفته این کارشناس حجم کنونی تحویل گاز مایع نمی‌تواند باعث طرد شدن روسیه از بازار گاز اروپا شود. برای این کار لازم است مساله تحویل 140 —150 میلیارد متر مکعب گاز در سال حل شود. این کارشناس در توضیح گفت: «عجالتا نگرانی در رابطه با تحویل گاز مایع به بازار اروپا بیش از حد بالا است. اطمینان دارم که ما حتماً فراخوانی اوکراین را نیز خواهیم شنید مبنی بر این که باید ترمینال های گاز مایع را ساخت تا گاز از آمریکا گرفت نه گاز کشور همسایه».

این داستان یکی دو سال وقت ندارد و در زمان خود یوشچنکو و یانوکویچ به همین دعوت کرده بودند.

سیمونوف در پایان گفت: «همه چیز با قضیه ای پایان خواهد یافت شبیه خرید زغال سنگ از آفریقای جنوبی که آنرا خرید کردند و دیدند که بهره گیری از آن در نیروگاه های برق اوکراین غیر ممکن است. امروز نرخ گاز پیشنهادی برای اوکراین 180 دلار بابت هزار متر مکعب است. گاز ارزانتر کجا یافت می شود؟ صحبت کردن در باره سودآوری اقتصادی و مدلل بودن گاز مایع آمریکا غیر ممکن است و از این رو ممکن نیست در باره طرد تحویل دهندگان روسی صحبت شود. تا وقتی که گاز آمریکایی از برتری رقابتی برخوردار نشود جنگ قیمتی رخ نخواهد داد».

آمریکا در ماه فوریه به صدور گاز پرداخت و اولین پارتی آن را شرکت Galp Energia پرتغال خرید کرد. قرار است اروپا بازار چشمگیر گاز مایع آمریکا شود. در این قاره گاز آمریکایی مجبور است با گاز روسی رقابت کند که از طریق خط لوله به اروپا رسانده می‌شود و تقریباً یک سوم نیازمندی این قاره به گاز را رفع می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала