گزارش و تحلیل

آمریکا می‌خواهد در سوریه میدان های نبرد ایجاد کند

© AP Photo / Lefteris PitarakisДым над Кобани в Сирии после авианалета ВВС США
Дым над Кобани в Сирии после авианалета ВВС США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات جنگی در حال ادامه در سوریه آمریکا را مجبور کرد طرح آتشبس پیشنهادی روسیه را «به روز» کند. واشنگتن به سخنان صلح آمیز مسکو اعتماد ندارد و در انتظار کلک از آن است. به این خاطر غرب قصد دارد مساعی مذاکراتی خود را در چارچوب سازمان ملل متحد دوچندان کند

ایالات متحده سیستم جدید 24 ساعته مانیتورینگ آتش بس در سوریه با روسیه را هماهنگ کرد که ایجاد منطقه اعمال نظامی قانونی علیه تروریست ها را در نظر دارد. جان کری وزیر خارجه آمریکا به نیو یورک تایمز گفت:

«ما حتی پیشنهاد کردیم خط مطلقی کشیده شود و گفته شود:

«شما به آنجا وارد نشوید و ما به آنجا نخواهیم رفت و بخش میانی — محل بازی شرافتمندانه خواهد بود، وی افزود که مسکو در طول هفته آینده این پیشنهاد را بررسی کرده و جواب خواهد داد

کری در این مصاحبه همچنین شک کرد که روسیه در این اعلامیه ها که هدف اساسی آن در سوریه مبارزه با تروریسم است صاداقانه بود، وی افزود که آمریکا تا این اندازه ساده لوح نیست تا به روسیه اجازه دهد از پرزیدنت بشار اسد حمایت کند

کری در‌واقع این شایعات را تأیید کرد که در کاخ سفید در مورد عملیات نظامی روسیه در سوریه اختلاف نظر ها افزایش یافته است. به گزارش Reuters ماموران عالی رتبه به دو گروه تقسیم شدند: یکی بر آن است که ولادیمیر پوتن رئیس جمهور روسیه مایل است اختلاف را به پایان ببرد و دیگران بر آن هستند که اعمال او سرپوشی برای حمایت از اسد است. به گفته چارلز لیستر کارشناس انستیتوی مطالعه خاور نزدیک:

«رژیم روسیه بازی بسیار زیرکانه ای را انجام داد».

جفری وایت تحلیلگر اطلاعات نظامی آمریکا این گفته را قبول کرده اظهار کرد:

«از همان ابتدا، این بازی بی شرمانه پوتین بود.

به نوشته Reuters در واشنگتن در مورد سیاست آمریکا در سوریه نیز اتفاق نظر وجود ندارد. سوزان رایس دستیار امنیتی رئیس جمهور و برخی دیگر مشاوران همه گونه تشدید اعمال کشور خود در سوریه را رد می‌کنند. ولی این «سکوت» آمریکا مناسبات آن با عربستان سعودی و دیگر کشور های خلیج فارس و ترکیه را تیره خواهد کرد. کشور های خلیج فارس می‌خواهند اسد را برکنار کنند و ترکیه بصورت منظم نواحی شمالی سوریه را مورد اتشباری قرار می دهد.

در وزارت امور خارجه روسیه بر آن هستند که ابتکارات کری حاکی از شکست آتش بس در سوریه است. آلکسی بورودافکین نماینده دائم روسیه در شعبه سازمان ملل در ژنو در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت که همه صحبت‌ها در این باره که رژیم آتشبس مرده است اصلاً غیر موثق و بی‌پایه است. کسانی که مشغول آن‌ها می‌باشند فاقد اعتبار هستند. وی یادآوری کرد که پیشتر کری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جریان صحبت تلفنی تأیید کردند که رژیم آتش بس به طور کلی رعایت می شود.

محققان نیز با این ارزیابی موافق اند. آلکساند ایگناتنکو رئیس انستیتو ی مذهب و سیاست روسیه گفت:

«محتوای ابتکار های اخیر نشان نمی‌دهد که آتش بس عقیم مانده و رعایت نمی شود. پیشنهاد کری گویای آن است که می‌خواهند از این جریان اجتناب ورزند که فعالیت‌های ضد تروریستی روسیه با اعمال آمریکا در این رشته یک جا شود».

ولی ابتکار های صلح ترمز کردند. ایگناتنکو ذکر کرد امروز در‌واقع شاهد شکست مذاکرات ژنو هستیم. دو طرف، آن‌ها را مینگذاری کردند — کمیته عالی مخالفان مامور مذاکرات و دولت سوریه. این هیات های پیشنهاد های مغایر همدیگر را مطرح می‌کنند و این امر حامیان روند وین را وادار می‌کند که به تجسس اشکال دیگر حل بحران سوریه با شرکت سازمان ملل و شورای امنیت بپردازند».

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه وعده داد که مذاکرات روز چهارشنبه از سر گرفته شود. ولی این مذاکرات بی‌واسطه نبوده و به صورت رسمی و در سطح فنی جریان خواهد یافت.

ایران هم سعی می‌کند سهم خود را در پایان دادن به جنگ در سوریه ادا کند. کانال تلویزیونی المیادین لبنان روز شنبه خبر داد که تهران به اسد و خانواده او پیشنهاد پناه بردن در ایران را کرد. ولی اسد از قبول این پیشنهاد خودداری کرده گفت که خانواده وی مانند خانواده‌های دیگر سوری ها در دمشق خواهند ماند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала