گزارش و تحلیل

سرود عشق

© REUTERS / Grigory Dukor بالرین
بالرین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باله پروکوفیف یکی از بهترین باله های جهان است.

جشنواره بین المللی  باله « آغاز رقص»  که در این روزها در  پطربورگ جریان دارد، سهم خود  در جشن  125-مین سالگرد سرگی پروکوفیف را ادا می کند.  نمایشگاه « سرگی پروکوفیف — سرود عشق»  در چارچوب برنامه  ویژه  جشنواره گشایش یافت.

سوژه مرکزی  نمایشگاه —  باله آهنگساز « رومئو و ژولیت» ،  ماجرای خلق آن  و  سرنوشت واقعا دراماتیک آن است-  ثبوت مستند در باره  سرنوشت آن —  از  منع نمایش آن  که بدبینان برچسب «  غیر رقصی» را بر آن زده بودند  تا  اجرای موفق آن در  بهترین صحنه های  جهان —  اسنادی فوق العاده با ارزش هستند  که در  موزه دولتی  تئاتر    به نام « باخروشین» نگهداری می شوند.

وسایل  نمایشی هنری  با  لباس هایی از  تئاتر  آکادمیک  اوپرا و باله « پرم»  تکمیل می شوند  که لباس های « زنده» و غیر موزه ای  به  سبک رنسانس  هستند و در این روزها  بارها در  دریایی از عشق غوطه ور می شوند تا روی صحنه رومئو و ژولیت، وداع  گویند.

ماجرای خلق این اثر در لفافه ای از  اسرار پیچیده شده است… کمتر کسی می داند  بازی شطرنج، الهام بخش پروکوفیف در خلق این اثر بود. آن دست بازی  تابستانی در 12 حرکت می توانست  وارد تاریخ بشود. اما کسی نبود که آن را به ثبت برساند.   پروکوفیف با خودش بازی می کرد،  موسیقی که در جریان بازی  متولد شد  متضاد و پیروزی مطلق بود.  سپتامبر سال 1935 میلادی  ساخت آهنگ « رومئو و ژولیت» به پایان رسید.

سرنوشت صحنه ای  این باله  غنی از رویدادهاست. استادان باله  آن را تنظیم کردند و سوپر ستاره  ها  در آن ایفای نقش کردند.  از این رو در نمایشگاه،  تابلوهای  اعلانات و پوسترهای زیاد، طرح ها  و  عکس های دکوراسیون به تعداد زیاد  به معرض نمایش گذاشته شدند.  داستان درام شکسپیر  بصورت موزیکال آن  یک شکل نوآورانه بخود گرفت  و  برای آرتیست ها  امکان دیگری فراهم کرد  تا استعداد های خود را بشکلی روشن تر  کشف کنند. یک گالری کامل به  سیماهای متفاوت  قهرمانان اصلی اختصاص دارد.  در باله رومئو و ژولیت بالرین های معروفی مانند » اولانووا،  فونتین هنرنمایی کردند.  نمایشگاه جداگانه ای می توان برای هریک از آنها  ترتیب داد.  باله های دیگر پروکوفیف مانند «  سیندرلا»  و یا « قصه گل سنگی»  نیز شهرت بسزایی دارند.  اما باله « رومئو و ژولیت»  جلودار رژه  باله های پروکوفیف است.  در  15-مین جشنواره بین المللی  « آغاز رقص»  می توان هم نمایشگاه  « رومئو و ژولیت» و هم باله آن را با تنظیم  کِنت مکمیلان تماشا کرد  که آرتیست های تئاتر پرم آن را در  سنت پطربورگ  نمایش می دهند. « کِنِت  این باله پروکوفیف را  یکی از بهترین  باله های  جهان می داند که زمانی خلق شده است…»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала