هدیه عید پاک

© Sputnik / Vladimir Astapkovichجشنواره هدیه عید پاک در مسکو
جشنواره هدیه عید پاک در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشگاه ویژه عید پاک در کاخ تزار میخائیلوفسکی برپا شده است.

کارمندان  موزه « کالومنسکویه»  مسکو  تصمیم گرفتند یک « هدیه عید پاک» برای  بازدیدکنندگان تدارک ببینند.  نمایشگاه  ویژه عید پاک در  کاخ تزار  آلکسی میخائیلوفسکی برپا شده است.   تخم مرغهای ساخته شده از چینی  ویژه عید پاک  از  کلکسیون  گالینا  اویستراخ در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده اند.

 بیش از 160  نمونه تخم مرغ عید پاک  قرن 18 اوایل  قرن بیست  نشان داده می شوند.  آنها عمدتا  در کارخانه چینی سازی  امپراطوری ساخته شدند  که در سال 1744  میلادی  به فرمان امپراطریس  الیزابت  پطروونا در پطربورگ ساخته شد.  تا عید پاک سال 1749،  اولین تخم مرغهای روسی عید پاک  در آنجا ساخته شدند  که برای  اعضای خانواده امپراطوری در نظر گرفته شده بودند.  از آن سال به بعد کارخانه پطربورگی هر سال  تخم مرغ های عید پاک را می ساخت  که بسیاری از آنها شاهکار هنری  تجسمی هستند. روی تخم مرغ های عید پاک  تابلوهای نقاشان  عصر رنسانس بازآفرینی می شد.  روی آنها  تصویر مریم مقدس  رافائل با ظرافت خاصی بازآفرینی می شد.  صومعه ها، از جمله « والامسکی» با مناظر زیبای  آن  روی  تخم مرغ های عید پاک نقش می بست..

گالینا اویستارخ در این خصوص گفت: کارخانه امپراطوری  یک کارخانه خودویژه بود.  نقاشان بی نظیری در آنجا  کار می کردند.  ساخت تخم مرغ بشکلی که تصویر  روی آن  از شکل نیفتاد و  سالهای  زیاد حفظ شود  کار ساده ای نبود. از این رو از نقاشان بسیار ماهر  و باتجربه برای نقاشی روی تخم مرغ های عید پاک  دعوت به همکاری می شد، به ویژه اگر  چهره قدیسان  منظور بود.  یکی از  جالب ترین  نمونه ها  تخم مرغی است که  توسط  رودولف  ویلده منقوش شده است.

—  این یک سبک  پاک بدون هر گونه اکلکتیک است.  وقتی آن را خریدم از این موضوع بی خبر بودم اما حس کردم یک چیز خودویژه و زیباست.  به کارخانه  امپراطوری رفتم  و در آنجا گلدانی را پیدا کردم  که توسط ویلده نقاشی شده بود — نقاشی همان بود.  از این رو توانستم جای خاص این تخم مرغ عید پاک را در بین  کلکسیونم پیدا کنم.

چینی ماده ای  اصیل اما  کار با آن سخت است.  حدود یک هفته  درست کردن  شکل تخم مرغ وقت می برد و  کل روند تهیه  تخم مرغ عید پاک 40 روز است که به  نوع فن کار  وابسته است. قیمت این نوع تخم مرغ ها در آن سالها زیاد بود.  هم اکنون  آنها  مبدل به  گنجینه های هنری شده اند که ارزش فوق العاده زیادی دارند. نمونه هایی که در نمایشگاه « هدیه عید پاک» معرفی شدند  نیاز به  محیط خاصی داشتند، از اینرو  نمایشگاه با  تابلوهای  منظره و گرافیک  و وسایل ساخته شده از شیشه  و سرامیک، کتب و شمایل ها  و  مبلمان قدیمی کامل شده است. 

همه اینها  امکان احساس  حال و هوای آن دوران را برای بازدیدکننده فراهم می سازد و گردشی کوتاه به  تاریخ جشن عید پاک در روسیه  است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала