گزارش و تحلیل

داعشی یک مجازات برای بی حجابی یا خیانت دارند؛ اعدام

© AFP 2023 / Joseph Eidداعش
داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سقوط سربریده یک گروگان توسط داعش و سقوط بدنش بر زمین کمترین چیزی است که اسرای داعش در عراق می بینند.

در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان داعش واقع در غرب عراق تمامی اسرا به طرزی وحشیانه شکنجه قرار می گیرند، از شلاق چرمی بر پشت و کف پا گرفته تا بریده شدن سر.

خبرنگار اسپوتنیک با برخی اسرا که موفق به گریز از دست داعشیان شده اند به گفتگو نشسته است. چندی پیش منطقه هیت در استان انبار به دست نیروهای مسلح عراق و نیروهای مردمی آزاد شد.

ابو ایمان مرد 43 ساله تعریف می کند که داعشی ها اتاق های زیرزمینی درست کرده بودند که یکی از آنها درست در زیر ساختمان مرکز شهر، دیگری در منطقه البکر در بخش شرقی شهر قرار داشت. در این اتاق ها اسرا را نگهداری می کردند.

نزدیک به 400-300 نفر در این زندانها بودند که بیشتر آنان نیز از کارکنان امنیت بودند. سایر اسرای معمولی را به اتهام همدستی با ارتش و یا خبر رسانی به آنها علیه داعش گرفته بودند.

بعد از اینکه ارتش عراق شروع به مبارزه و پیشروی در هیت کرد، شبه نظامیان به سمت عراق عقب نشینی کردند و تعدادی از اسرا را همراه خود بردند که سرنوشت آنها نامعلوم است. اسرایی که به خاطر ضعف جسمانی یا مسایل دیگر امکان نقل مکان نداشتند را تیرباران کردند.

شبه نظامیان داعش زندگی ما را به جهنم واقعی بدل کردند. از ماه اکتبر 2014 هیچ کس از مردم جرات بیرون آمدن از خانه را نداشت، مگر برای خرید مواد غذایی. برخی از مردم غیرنظامی هم برای داعشی ها خبرچینی می کردند و اگر کسی حرفی علیه داعش می زد به آنها خبر می دادند. در خیابان های شهر صدها نفر را به خاطر این خبرچینی ها اعدام کردند.

بعد از آزادی شهر، ارتش عراق در ابتدای کار لیست از افراد همدست داعش و خبرچینان درست کرد. این افراد توسط پلیس بازداشت شده اند و اکنون طبق ماده 4 قانون مبارزه با تروریسم مجازات می شوند.

ابوفلاح اهل شهر هیت 55 سال دارد و شاهد اعدام نزدیکانش به جرم همکاری با نیروهای پلیس و ارتش عراق بود. ابوفلاح برای خبرنگار اسپوتنیک تعریف می کند که چطور نیروهای سابق ارتش و پلیس از همکاری با داعش خودداری کردند و به همین دلیل تحت شکنجه و تعقیب قرار گرفتند.

او می گوید: «هر روز این افراد را به جرم همکاری با نیروهای امنیت و ارتش در خیابان ها اعدام می کردند. اول آنها را مجبور می کردند که جلوی همه در مقابل داعش اعتراف کردنه و بعد سر آنها را می بریدند».

یک زن 59 ساله اهل شهر هیت نیز که نمی خواهند نامش فاش شود گفت در ابتدای عملیات آزاد سازی شهر شبه نظامیان داعش شروع به می گذاری در خانه ها کردند. بعضی افراد در خانه خود به خاطر انفجار مین کشته شدند.

او می گوید: «نمی دانم ما چطور زنده ماندیم، چون خانه ما هم مین گذاری شده. در خیابان ها هم موشک و مین می انداختند».

زمانی که شهر هنوز تحت کنترل داعش بود آنها مردم را وادار به پوشیدن حجاب می کردند. پلیس اسلامی گروهی را برای دستگیری زنان بی حجاب و وادار ساختن آنها به پوشیدن حجاب درست کرده بود.

اگر این پلیس ها زنی را بدون حجاب می دیدند یا او را در همان جا اعدام می کردند، یا شلاق می زدند یا شوهر و پدرش را شکنجه می دادند.

در حال حاضر نیروهای مسلح کشور اردوگاهی برای پناهجویان داخلی درست کرده اند. این پناهجویان قبلا در عملیات آزاد سازی شهر هیت از دست شبه نظامیان داعش خانه های خود را ترک کرده بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала