گزارش و تحلیل

روسیه و چین نمی خواهند امریکا را به انزوا بکشانند

© Sputnik / Vladimir Trefilovجوان‌ترین میلیاردر جهان معرفی شد
جوان‌ترین میلیاردر جهان معرفی شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین قصد دارد 980 میلیارد دلار در 900 طرح تهیه شده توسط 60 کشور اوراسیایی سرمایه گذاری کند.

طرح های مبتنی بر همگرایی با مشارکت کشورهای کلیدی منطقه از جمله چین و روسیه و هند در فضای سازمان اوراسیا و همکاری های آسیا- اقیانوسیه توسعه پیدا می کنند. نفوذ این سه کشور در منطقه موضوع کنفرانس بین المللی در انستیتوی مطالعات استراتژیک روسیه بود و کارشناسان سه کشور به علاوه کره جنوبی و پاکستان به بحث پیرامون آن نشستند.

چین قصد دارد 980 میلیارد دلار در 900 طرح تهیه شده توسط 60 کشور اوراسیایی سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری ها در چارچوب کمربند اقتصادی جاده ابریشم صورت می گیرند. کنستانتین کوکارف مدیر این انستیتو ضمن سخنرانی در کنفرانس اظهار کرد که طرح ها به شکل خیریه انجام نمی شوند و هدف آنها تقویت مواضع اقتصادی چین در فضای اوراسیایی است. با این حال ورود سرمایه چین قطعا از سوی اروپاییان با استقبال روبرو می شود چرا که در حال حاضر برای عملی ساختن طرح های بلندپروازانه  ژان کولد یونکر رییس کمیسیون اروپا بیش از 300 میلیارد دلار کسری سرمایه وجود دارد. این طرح برای یک میلیون نفر ایجاد اشتغال می کند. مشکل فقط اینجاست که تصمیم گیری برای سرنوشت طرح های همکاری چین توسط دولت اتحادیه اروپا صورت می گیرد و نه تک تک کشورها. ایالات متحده امریکا نیز تصمیمات اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار می دهد زیرا تمایلی به قدرت گرفتن مواضع چین در اروپا ندارد.

امریکا طرح های همگرایی خود را در اولویت قرار می دهد که مایل به شراکت کرانه اقیانوس آرام است. ژاپن هم به نوبه خود نگران سرنوشت تولید کنندگان برنج، گوشت خوک و اتومبیل است. در کره جنوبی هنوز موضع مشخصی نسبت به شراکت کرانه اقیانوس آرام اتخاذ نشده با این حال سئول نگران است که پس از پیوست به این سازمان در مناسبات خود با کره شمالی و مشارکت در طرح های همگرایی اوراسیا با مشکل روبرو شود. اَم گو خو مدیر مرکز مطالعات آُسیا — اقیانوس آرام از دانشگاه سئول خانیان می گوید که پروسه همگرایی در اوراسیا سرعت می گیرد.

رییس جمهور مغولستان در پاسخ به پیشنهاد چین برای پیوستن به کمربند اقتصادی جاده ابریشم پیشنهاد داد که فرمت سه جانبه روسیه — چین — مغولستان را راه اندازی کنند. ایگور دنیسوف کارشناس مرکز مطالعات آسیای شرقی و شانگهای در دانشگاه روابط بین الملل روسیه معتقد است که هدف رییس جمهور مغولستان استفاده از امتیازات همسایگان و اجتناب از رقابت آنها در بازار مغولستان است.

کشورهای عضو سازمان شانگهای منابع اقتصادی زیادی دارند که پیوند آنها می تواند نیرو محرکه قوی برای توسعه تمام اوراسیا باشد. سرگی گلازییف مشاور رییس جمهور در امور همگرایی اقتصادی منطقه ای به این موضوع اشاره کرده و می گوید که خطر برای تمام طرح های همگرایی در اوراسیا در حقیقت مقابله با امریکاست. به خاطر برخی فرایندهای اقتصادی موجود امریکا منوپول خود را از دست می دهد، به همین خاطر سیاست امریکا بیش از قبل تهاجمی می شود.

این موضوع اتفاقی نیست که تمام نقاط کلیدی تنش در اوراسیا درست در مسیر تلاقی طرح های همگرایی چین، روسیه، هند، پاکستان، ایران و کشورهای آسیای مرکزی رخ می دهند. باریس والخونسکی معاون مدیر مرکز آسیا و خاورمیانه توجه همه را به ضرورت تدوین راهکارهای نظری برای پروسه همگرایی سازمان همکاری های آسیا — اقیانوسیه و مرتبط کردن آن با طرح های روسیه در حوزه سیبری و خاور دور جلب کرده و بر اهمیت مشارکت روسیه در طرح های افق دار چین در جاده ابریشم و همچنین طرح های شانگهای در بخش فضا اقتصادی اوراسیا و همچنین طرح های عمودی همکاری های شمال — جنوب با مشارکت روسیه، ایران و هند اهمیت دارد.

در این کنفرانس تاکید شد که هدف از اقدامات روسیه و چین برای لابی کردن طرح های همگرایی در اوراسیا به انزوا کشاندن امریکا نیست، بلکه هدف بوجود آوردن نظام عادلانه ای است که در آن منافع کشورهای بزرگ و کوچک به یک اندازه در نظر گرفته می شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала