گزارش و تحلیل

عملیات زمینی روسیه در سوریه از ساخته‌های فکری رسانه‌های غربی است

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyБойцы сирийской армии во время наступления на город Эль-Карьятейн
Бойцы сирийской армии во время наступления на город Эль-Карьятейн - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های غربی با استناد به منابع ناشناخته پنتاگون در باره انتقال یگان های توپخانه روسیه به حلب در شمال سوریه و استان لاذقیه محل تمرکز نیرو های دولتی خبر دادند. بعلاوه گفته شد که یگان های ایرانی طرفدار دمشق به نواحی شمالی سوریه منتقل می‌شوند.

اسپوتنیک با ویکتور لیتوفکین مفسر نظامی در این باره مصاحبه کرد که بروز دور جدید بحران سوریه تا چه حد امکان‌پذیر بوده و چگونه می‌تواند باشد. به گفته این صاحبنظر توپخانه در ترکیب نیروی هوافصای روسیه نیست و ممکن نیست در باره انتقال توپخانه روسی در سوریه صحبت شود

توپخانه کدام کشور در سوریه قرار دارد

این کارشناس اشاره کرد که «بعید نمی‌داند که دسته های توپخانه روس از پایگاه هوایی خمیمیم حمایت می‌کنند ولی احتمال نمی‌رود که کسی بخواهد آن‌ها را به جای دیگری بفرستد زیرا در این صورت سیستم دفاع از فرودگاهی که در آنجا جنگنده های سوخو- 30، سوخو- 34 و سوخو- 35 قرار دارند بی اثر خواهد شد

به احتمال قوی اگر واحد هایی منتقل می‌شوند آن‌ها توپخانه سوریه است زیرا یگان های زمینی روسی در عملیات زمینی در آن کشور شرکت نکرده و نمی کنند، هر چند که کارشناسان اکتشاف روسیه آماج های ضربات بمب افکن های ما را به نیرو های تروریستی معلوم و تصحیح می‌کنند

چند نکته در باره ایرانی‌ها

لیتوفکین در باره ایرانی‌ها و حزب الله در سوریه گفت که موجودیت آن‌ها در آن کشور تعجب‌آور نیست زیرا آن‌ها همیشه دوش به دوش ارتش دولتی سوریه عمل می کردند.

وی ضمن تفسیر اینکه چرا غرب از این «انتقالات» تا این حد نگران شد گفت: مطلب سر این است که یگان های سوریه با حمایت یگان های نیروی هوافضای روسیه می‌خواهند به آن محله های حلب حمله ببرند که هنوز در دست تروریست ها هستند. در آنجا همراه با تروریست ها نیرو هایی قرار دارند که واشنگتن از آن‌ها حمایت می کند.

آمریکا نمی‌خواهد که مخالفان از آنجا بیرون رانده شود زیرا بدین طریق آمریکا کوچکترین امید ادامه فشار به اسد را از دست خواهد داد و اما هدف اساسی آمریکا در سوریه برکناری اسد است و آن‌ها از حرکت به این هدف عقب نشینی نمی‌کنند هر چند که مجبور اند به شکل زیگزاگ حرکت کنند.

به عقبده این کارشناس، مذاکرات ژنو میان طرف‌های سوریه ادامه خواهد داشت. وی گفت:

ولی به نظرم امید بستن به اینکه آن‌ها پشت میز مذاکره بتوانند چیز هایی را انجام دهند که نتوانستند در میدان نبرد با انفاق جبهه النصره و داعش انجام دهند ادعا های بیش از حد است.

بازدید از ریاض

به نظر این کارشناس هدف اساسی بازدید باراک اوباما از عربستان سعودی — حل مسایل پولی و افتصادی است. عربستان به خواست آمریکا در حین فروش نفت بشدت دامپینگ کرد و سعی کرد به منافع اقتصادی روسیه ضربه وارد کند و در اصل موفق شد ولی در یک زمان خودش مقادیر هنگفت پول را از دست داد و آمریکا این مخارج را جبران نکرد. الان وضعیت مالی این پادشاهی آسان نیست. هزینه‌های جنگ در یمن و حمایت از داعش هم بی اثر نیست. عربستان سعی می‌کند واشنگتن را شانتاژ کند و به آن تهدید کرده که 750 میلیارد دلار اوراق بهادار آمریکا را به فروش خواهد گذاشت.

لیتوفکین سؤال می‌کند:

«چرا واشنگتن ناگهان کشف کرد که اکثر تروریست هایی که در تاریخ 11 سپتامبر 2001 هواپیماهای بوئینگ را به مرکز تجارت جهانی سوق دادند از عربستان سعودی بودند، کشور مطمئن ترین متحد آمریکا در خاور نزدیک؟ ولی چرا آمریکا به عربستان ضربه نکرد و به ایراد ضربات به تروریست های واقع در عربستان شروع نکرد بلکه به بمباران تروریست ها در افغانستان پرداخت؟»

این کارشناس روس گفت:

«من نمی‌دانم نتیجه این مذاکرات در بحران سوریه چه خواهد بود. زندگی نشان خواهد داد. عربستان یگانه کشوری نیست که از داعش حمایت می کند. ترکیه هم این کار را می‌کند ولی پایگاه هوایی اینجرلیک و 20 بمب اتمی بی 61 محفوظ در آن کشور مزاحم آن است که آمریکا در مورد این موضوع اصولی و پیگیر باشد. کلاً هرج و مرج در خاور نزدیک در جایی که آمریکا می‌توانند در آب گل آلود ماهی صید کند برایشان بسیار سود آور است در غیر این صورت آن‌ها مدت‌ها داعش را نابود می کردند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала