گزارش و تحلیل

ترکیه قوانین بین المللی حوزه رسانه را زیر پا گذاشته است

© Sputnikترکیه قوانین بین المللی حوزه رسانه را زیر پا گذاشته است
ترکیه قوانین بین المللی حوزه رسانه را زیر پا گذاشته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحث و درگیری در خصوص عدم دسترسی به سایت " اسپوتنیک" و به دنبال آن دیپورت شدن تورال کریموف ، سردبیر نمایندگی این خبرگزاری در ترکیه ، نقد و نظرهایی را در کل جهان به دنبال داشت

نظرات قشر رسانه را در کشورهای مختلف در این زمینه می شنویم.
سردبیر خبرگزاری ایرانی " مهر" حسن هانی زاده می گوید:


رئیس سازمان دفاع از حقوق خبرنگاران افغانی صدیق الله توحیدی می گوید:


دومینیک پرادال، دبیر کل صنف ملی خبرنگاران فرانسه اوضاع پیش آمده را اینطور ارزیابی می کند:
اگر خبرنگار رادیوی شما از ورود به محدوده ی ترکیه به عنوان خبرنگار ممنوع شده این بسیار تاسف برانگیز است ، چنین روندی متاسفانه وجود دارند و مقامات ترکیه به خبرنگاران اجازه نمی دهند که در این کشور کار کنند ، همینطور ورود خبرنگار کانال آلمانی ARD را نیز به این کشور ممنوع کردند. من می خواهم بگویم که این مسئله ی بسیار جدی است در ترکیه از خبرنگاران به دادگاه شکایت می کنند ، آنها را به زندان می اندازند ، بیش از سی نفر در زندان هستند. آنهایی که در دادگاه حاضر می شوند ، برای مدت زمان طولانی به خاطرجاسوسی و یا خیانت و غیره محکوم می شوند. من می خواهم بگویم که این مسئله خشم اروپا را برانگیخته است اما هیچ کس هیچ کاری انجام نمی دهد. متاسفانه کشورها در حال حاضر در سطح عالی در خصوص مسئله ی بحران مهاجرین توافق می کنند و در خصوص مشکل آزادی کار خبرنگاران غفلت می کنند اما این مسئله بسیاری مهمی در دموکراسی است.
در انتها توجه شما را به گفته های دیمیتری کولیکوف ، خبرنگار روسی و عضو کلوپ زینوسک ، خبرگزاری بین المللی " راسیا سودنیا" جلب می کنیم:
صد سال پیش چنین اصطلاحی وجود داشت: ترکیه ، بیمار اروپاست. این مسئله به زبان امروز با احتساب به سیاست آتاتورک و برقراری حکومت سکولار و تقریبا دولتی اروپایی در ترکیه از بین رفت. آقای اردوغان این سیاست و این طرح را متلاشی کرد. و اکنون ترکیه به " بیمار اروپا" تبدیل شده است. در داخل خود ترکیه جنگ میهنی در جریان است ، ارتباط با روسیه از بین رفته است و ارتباط با اتحادیه ی اروپا هم در شرایط نا معلومیست. رهبران ترکیه فکر می کنند که می توانند تا بینهایت اتحادیه اروپا را فریب دهند. اما اگر در ارتباط با خانم مرکل موفق شوند این مسئله تا بی نهایت طول نمی کشد ، از آنجا که مرکل را هم به خاطر این موضع نقد می کنند. ترکیه مشکلاتی دارد. ضمن آنکه عملا در ارتباط با سوریه پروژه اردوغان شکست خود. او بر سرنگونی رژیم اسد شرطبندی کرد مسئله ای که دیگر مد نظر نیست. بنابراین ترکیه اکنون در اوضاع بسیار خطرناکی است و هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد تا به منطقه بعدی بی ثباتی افراطی در خاور میانه مبدل گردد. احتمال آن بسیار زیاد است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала