ستاره مست

© Sputnikاولین بازیهای المپیک آتن
اولین بازیهای المپیک آتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ملوانان باتجربه پیشنهاد کردند با شراب او را درمان کنند .

نیکلای ریتِتر ورزشکار روس  تمام شرایط مسابقات بازی های المپیک سال 1896 میلادی را پشت سر گذاشت  ولی عشق به شراب  باعث شد از المپیاد  جا بماند.

اولین ستاره  ورزش روسیه

 صد و بیست سال  کشتی، ورزشکاران را برای شرکت  در بازی های المپیک  به آتن  رساند. نیکلای فون ریتِتر  اشراف زاده و  ورزشکار اونیورسال از کی یف  در آرزوی برنده شدن  مدال طلا  در شمشیرزنی، تیراندازی به خوک وحشی  و کشتی بود. نیکلای مهارت شمشیرزنی خود را در اروپا  کسب کرد و بهترین  مربی ها در ایتالیا  به او آموزش دادند. او اطمینان داشت که بی رقیب است. پس از ورود به آتن، ریتتر  در اولین مسابقات  تمرینی شرکت کرد و در تمام این مسابقات پیروز شد.

اسناد تاریخی این مسابقات  تا به امروز حفظ نشده اند اما خاطرات ریتتر  که در روزنامه «  کی یفی ها»  و  مجله «  سیکلیست» به چاپ رسیدند  وجود دارد.  ریتتر  گفته بود: « در تمرینات  تیراندازی به  هدف متحرک و  کشتی  اول شدم. تمام تیرها به هدف خوردند و هیچکس نتوانست  در کشتی با من رقابت کند.  در عصر روز مسابقه تمام روزنامه های آتن  نتایج روز را اعلام کردند.  با تعجب زیاد عکس خودم را  در  حالت های مختلف  در  تمام روزنامه های معروف آتن دیدم».  ریتتر  اولین ستاره ورزشی روسیه  که غرق در افتخارات ورزشی شده بود  بدینگونه  در باره مسابقات تمرینی تعریف کرده بود.

پیش بسوی آرزو

نیکلای فون ریتتر  در خانواده  اشرف زاده روس  آلمانی الاصل  در  استان « پولتاوا» بدنیا آمد.  پس از پایان تحصیلات به خدمت دولت در آمد و در اطاق بودجه کی یف مشغول کار شد. او علاقه زیادی به ورزش داشت  و وقت زیادی صرف ورزش می کرد  تا خدمت دولتی.  تمام  درآمد خود را صرف سفرهای خارجی می کرد  تا مهارت ورزشی خود را  تکامل بخشد.  به خاطر  دستیابی به آرزوی المپیکی خود استعفا داد  و در استعفانامه خود نوشت « به دلایل خانوادگی»  و  خیلی سریع اجازه سفر به آتن را دریافت کرد.

 برای  تأمین مخارج سفر  در روزنامه  « کی یفی ها»  و مجله  «  سیکلیست» به عنوان خبرنگار  مشغول کار شد و به این ترتیب اولین  گزارشگر روس در تاریخ المپیاد  شد. گزارشات او در باره بازیهای المپیک  داغ و آتشین و هیجان انگیز بودند: «  المپیاد عصر جدیدی  در  مسابقات  بین المللی ورزشی می گشاید که بمرور زمان نمونه  خوب روابط صلح آمیز خواهد بود  که عصر ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد».  وی اطمینان داد که می تواند  یک ستون کامل در  این دو نشریه  را به ورزش اختصاص بدهد و گزارش های زیادی  در خصوص مسابقات ارسال کند.

 سه دلیل شکست

پس از  شرکت در  مسابقات تمرینی،  ورزشکار مخوف روس جایی غیبش زد  و  در مسابقات مقدماتی  و فینال شرکت نکرد و نتوانست  شرکت کننده رسمی مسابقات المپیک بشود.  او در  نامه های خود دلیل شکست  خود را  به این شکل توضیح داده بود: «  اولا او  مدالیون — طلسم خود را در آتن گم کرد. او بدون وجود این مدالیون  از شرکت در مسابقات خودداری می ورزید.  دوما، برنامه مسابقات  بطور نامناسبی تنظیم شده بود و او نمی توانست در آن واحد به هر سه مسابقه برسد. 

در یک لحظه،  ورزشکار در  فضای ورزشی و یا  در زمان، خود را گم کرد.  سومین دلیل  توضیح گر  رد شرکت در مسابقات   و  علل اصلی دو مسأله اول  عنوان شد.

 در زمان سفر با کشتی از  اودسا به آتن،  رییتر دچار  دریا گرفتگی شد.  ملوانان باتجربه  پیشنهاد کردند با شراب او را درمان کنند  که نتیجه خوبی داد.  در عین حال،  ریتتر  که اصلا مشروب نمی نوشید و از سبک سالم زندگی پیروی می کرد  آنقدر به شراب عادت کرد  که  در طول مسابقات المپیک هر روز شراب می نوشید، آن هم به مقدار زیاد.  جای تعجب نیست که در حالت مستی مدالیون خود را گم کند و در برنامه  مسابقات المپیک  سردرگم شود.  اما هوای تازه و  روح باستانی المپیاد  و حتی همان شراب از او  یک مبلغ ورزشی  فعال تا آخر عمر  ساخت.

 موسس  کمیته المپیک

ریتتر  فعالیت خود را فقط به نوشتن  گزارش ها و شرح های  ورزشی محدود نکرد. او به سنت پطربورگ رفت  و  در باره بازی های المپیک ، سبک سالم زندگی  و  تکامل جسمی  انسان  سخنرانی کرد.  او توجه زیادی به  تنوع ورزش ها و  تربیت بدنی مبذول می داشت. در سال 1897 میلادی وی از  وزیر کشور  و وزیر روشنگری  خواست  کمیته  المپیک روسیه تأسیس شود. اما  کارمندان محافظه کار عالیرتبه در ان زمان  توجهی به دورنمای  جنبش  ورزشی نکردند  و 14 سال بعد  این کمیته تأسیس شد.

ایده دیگر ریتتر که بارون پی یر د کوبرتون شخصا از او دعوت  کرده بود در آن جلسه حضور داشته باشد،  از زمان جلو زده بود.  در زمان  برگزاری  دومین کنگره بین المللی المپیک  در فرانسه، گزارش  ریتتر ، مورد توجه زیاد حضار قرار گرفت.  ریتتر  پیشنهاد کرد  ورزشکاران حرفه ای در یک گروه جداگانه  در  بازی ها شرکت کنند  که مربیان حرفه ای نیز در آن زمان  جزئی از این گروه بودند.  پس از  بحث طولانی  ، کوبرتون این ایده را رد کرد  اما در سده  بعدی  این ایده پیروز شد.  اطلاعات کمی در باره  سرنوشت آتی ریتتر در دست است و آنچه به بدست ما رسیده اند تا حد زیادی به «ماجراهای  بارون مونهازن» شباهت دارند.  هر چه باشد  چنین شخصیت فوق العاده ای  بنیان گذار ورزش  روسیه بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала