پایان خدمت تریلی بوس

© Sputnik / M. Yurchenkoاتوبوس برقی در ایستگاه خیابان ساحلی مسکو
اتوبوس برقی در ایستگاه  خیابان ساحلی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تریلی بوس ها 83 سال به مسکو خدمت کردند.

کمپینی در رابطه با قصد مقامات شهری برای پایان دادن به کار تریلی بوس (اتوبوس های برقی)  آغاز شده است.  تریلی بوس ها  83 سال  به مسکو خدمت کردند.

منتقدان، تریلی بوس ها را  وسایل نقلیه دست و پا چلفتی،  کند و بیحال  می نامند که باعث  ترافیک در خیابانها می شوند و می گویند  شبکه برق رسانی  آنها،  خیابان های مسکو را زشت می کند. طرفداران  تریلی بوس ها،  آنها را وسایل نقلیه بسیار خوب  می دانند که بی سر و صدا در خیابان های مسکو در حال رفت و آمد هستند، از نظر زیست محیطی  وسایل نقلیه پاک هستند و  علاوه بر آن  بخشی از چهره تاریخی  پایتخت روسیه می باشند.

 تریلی بوس ها که حرکت آنها با دریافت برق از طریق خطوط برق رسانی بالای سرشان تأمین می شود. برای نخستین بار در سال 1930 میلادی در خیابان های مسکو ظاهر شدند.  مقامات شهر قصد دارند تا  سال 2020 میلادی آنها را دمونتاژ کنند و  در مرکز مسکو  در همین روزهای نزدیک  خطوط برق رسانی به  تریلی بوس ها دمونتاژ خواهند شد.

ماکسیم کاتس  یکی از فعالان کمپین و عضو شورای  محلی  « شوکینو» مسکو گفت: «  ما از نقشه های دقیق  مقامات شهر بی خبریم   زیرا شهرداری آنها را آشکار  نمی سازد».  کاتس  هماهنگ کننده کمپین در دفاع از تریلی بوس هاست.

مطابق با خبرهای دریافتی از کارمندان سیستم  وسایل نقلیه شهری  می توان گفت که  خطوط برق رسانی تریلی بوس ها در مرکز شهر بزودی دمونتاژ خواهند شد  و اتوبوس های معمولی جای آنها را خواهند گرفت.  نشت اطلاعات  طی سال های اخیر گویای آن است  که تمام خطوط  در سال جاری دمونتاژ خواهند شد.

تریلی بوس ها را می توانند  وسایل نقلیه نازیبا بنامند و  اینکه  در سال های اخیر به علت  جدا شدن «گوش» های آن از خطوط برق  باعث راه بندان در خیابانهای شهر می شوند. در چنین مواردی راننده تریلی بوس از نردبان پشت  تریلی بوس خود را به بالای اتوبوس برقی می رساند تا «گوش» ها را دوباره به خطوط برق وصل کند.  رانندگان کم حوصله    و خشمگین بر سر رانندگان بیچاره تریلی بوس ها فریاد می زنند که هر چه زودتر از سر راه آنها کنار بروند.

اما به گفته کاتس، سیستم برق رسانی مدرنیزه شد و  تریلی بوس ها  یک وسیله نقلیه پاک و خوب باقی می مانند.  مدافعان این وسلیه نقلیه می گویند که در بسیاری از شهرهای اروپا تریلی بوس وجود دارد، از جمله در ژنو ، میلان،  لیون و بوداپست. مهندسان  شهری خارج کردن تریلی بوس ها از خط ترانسپورتی  در دهه 1960  و 1970  را تصمیم نادرستی نامیدند.

 طول خطوط  تریلی بوس در مسکو حدود 600 کیلومتر است  و بزرگترین  خطوط تریلی بوس در جهان است.  مطابق با  ارزیابی موجود،   روزانه تا یک میلیون مسافر با آنها حمل و نقل می شوند.

کاتس و گروه طرفداران تریلی بوس ها کمپین نجات  شبکه تریلی بوس ها را  آغاز کرده و  یک میلیون و 100 هزار روبل جمع آوری کردند  تا  برای تبلیغ در رادیو و  چاپ  اعلامیه برای هشدار به اهالی مسکو خرج کنند. 550 نفر  برای این کمپین پول هدیه کردند و  کمپین از طریق شبکه های اجتماعی  جریان دارد.

در سالهای اخیر  مقامات مسکو کارهای زیادی برای  تبدیل شهر مسکو به جای راحتی برای زندگی  و  سرو سامان دادن به  پارک های  زمان شوروی و تبدیل خیابان های  محله های مرکزی شهر به  محلی برای  پیاده روی  انجام داه اند. طی چند سال  قرار است  معابر چند بانده  حمل ونقل باریک شود  و آنها را طوری تغییر بدهند  که برای  عابران  راحت تر باشد.

منتقدان می گویند که اغلب اینگونه کارها بدون برنامه صحیح پیاده می شوند.   در مورد تریلی بوس ها این سوال مطرح می شود که شاید  این کارها برای دست یابی به پارکینگ های تریلی بوسها و  ساختمان های  ویژه آنها از آجر قرمز  مثلا در خیابان «لسنوی» انجام می شود که در نزدیکی  مرکز مسکو واقع است.  اتوبوس های معمولی  در  حومه شهر هستند ولی تریلی بوس ها در مرکز.

 کاتس گفت: «تریلی بوس —  بخش مهمی از تاریخ شهر است.  83 سال آنها در  خیابانهای مسکو در رفت و آمد بودند و حالا طی یک شب آنها را از دست خواهیم داد. آنهم بدون مشورت جدی با  مردم و بدون  هر گونه برنامه ریزی صحیح».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала