علت واقعی مرگ دایناسورها

© AFP 2023 / Kazuhiro Nogiدایناسور
دایناسور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سطح پایین زادو ولد باعث مرگ دایناسورها شد.

متخصصان  بریتانیایی  به این نتیجه رسیده اند که مرگ جمعی دایناسورها تا قبل از سقوط  شهاب سنگ ها  بر زمین رخ داد. علت افزایش سطح اب  در دریاها و اقیانوس ها بود.  این امر باعث شکاف  در  تنها  قاره سوپر بزرگ  بود (قاره ای  که از  تمام پوسته قاره ای  زمین تشکیل شده بود) شد  و به انزوای موجودات انجامید.

 در مجله

Proceedings of the National Academy of Sciences

می توان با توضیحات مفصل تر در این خصوص آشنا شد. متخصصان و دیرینه شناسان بریتانیایی به این نتیجه رسیدند که  کاهش شدید تعداد دایناسورها  قبل از سقوط شهاب سنگ « چیکسولوب» در مکزیک  66 میلیون سال  قبل  رخ داد.  قبلا فرض می شد که سقوط این شهاب سنگ باعث مرگ جمعی دایناسورها شده است.

متخصصان به این نتیجه رسیدند که سطح زاد و ولد بیش از مرگ و میر در بین دایناسورها بود. اما به علت افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها  پوسته زمین شکاف برداشت و چند قاره شکل گرفت. این جریان باعث جدا شدن دایناسورها  از یکدیگر شد  و  آنها امکان زاد و ولد با همان آهنگ سابق را از دست دادند.  فوران آتشفشان ها نیز می توانست بر این فرایند تأثیر بگذارد.

 این تحقیقات می تواند در آینده  به  تدقیق حقایقی در فرایند تکامل  مساعدت کند  و مشخص کند پستانداران  چطور توانستند  در  مناطق غیر قابل دسترسی قبلی ساکن شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала