کیفیت جشنواره جهانی فیلم فجر در گرو نظم است

© AFP 2023 / Atta Kenare Иранские актеры Farhad Aslani, Leila Hatami и Mina Vahid на 33ем кинофестивале Фаджр в Тегеране
Иранские актеры Farhad Aslani, Leila Hatami и Mina Vahid на 33ем кинофестивале Фаджр в Тегеране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد کیفیت برگزاری این رویداد در گرو برقراری و رعایت نظم است و برای رعایت نظم سخت‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه مراسم افتتاحیه غیررسمی سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر این جشنواره و دیگر مدیران آن در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

رضا میرکریمی در ابتدای این مراسم گفت: امروز با نمایش تعدادی فیلم، این فرصت در اختیار اهالی مطبوعات قرار گرفته است که در تماشای فیلم‌ها کمی جلو بیفتند. تا آنجا که لازم بود اطلاع‌رسانی برای ساعت نمایش فیلم‌ها در این روز انجام شده است ولی تعدادی از خبرنگاران در این اکران حضور ندارند. نباید فراموش کنیم برای برگزاری یک جشنواره خوب بین‌المللی باید به قواعد اصلی آن توجه کنیم که اولین و مهمترین قاعده در آن، توجه به نظم است. متاسفانه ما عادت به نظم نداریم و ممکن است همین مساله مشکلاتی را برای ما پیش آورد.

وی تاکید کرد: ممکن است در روند برگزاری جشنواره و نوع برنامه‌ریزی‌های ما، نواقص و کاستی‌هایی وجود داشته باشد اما ما با کمک شما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این نواقص را برطرف کنیم و بتوانیم با کمک یکدیگر، سنگ زیربنای برگزاری یک جشنواره استاندارد را بگذاریم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا این جشنواره با آسودگی و راحتی تمام برای اصحاب رسانه برگزار شود، توضیح داد: سانس ساعت ۱۰ صبح که از ازدحام کمتر جمعیت برخوردار است، برای مطبوعات در نظر گرفته شده است و باید به خاطر داشته باشیم که پردیس سینمایی چارسو، پنج سالن سینمایی دارد که تعداد صندلی‌های آن کمتر از هزار عدد است. این در حالی است که ترافیک روزانه حضور افراد چیزی بالاتر از سه هزار نفر در نظر گرفته شده است. به همین دلیل اگر همه این افراد بخواهند با هم یک فیلم را ببینند، مشکلات مختلفی جلوی در سالن سینما به وجود می‌آید که ما سعی می‌کنیم از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

میرکریمی توضیح داد: مهمانان خارجی در همین سالن به تماشای فیلم می‌نشینند و برای هر گروه از حاضران بر اساس کارت، سهمیه‌بندی ایجاد شده است.

پانورامایی از سبک، فرم و جغرافیای سینمایی

وی با اشاره به فیلم‌های اکران شده در این دوره از جشنواره، تاکید کرد: دامنه فیلم‌های منتخب در این جشنواره به گونه‌ای است که همه سلیقه‌ها را راضی می‌کند. درواقع می‌توان گفت یک پانوراما از سبک، فرم و جغرافیا در این جشنواره وجود دارد. امسال شاهد نمایش فیلم‌های شاخص از کشورهای مختلف هستیم و می‌توان شکل‌ها و فرم‌های مختلف سینمایی را در جدول نمایش فیلم‌ها ببینیم. همچنین آثار مستند قابل توجهی در این دوره از جشنواره نمایش داده می‌شود. در کنار آن بخش جام‌ جهان‌نما برای نمایش فیلم‌های پرافتخار سال گذشته و بخش مسابقه شامل فیلم‌های کمتر دیده شده و شاخص را داریم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: به عنوان کسی فستیوال‌‌‌های سینمایی را دنبال می‌کنم باید بگویم در کنار هم قرار دادن این تعداد فیلم‌های استاندارد و خوب سینمایی که بتواند سلیقه‌های مختلف را پاسخگو باشد، به این راحتی امکانپذیر نیست. همچنین ما تلاش کرده‌ایم که در این دوره از جشنواره تنها فیلم نبینیم و بیشتر راجع به فیلم‌ها صحبت کنیم؛ به همین دلیل اکثر فیلم‌ها قبل از نمایش معرفی می‌شوند و بعد از آن نشست پرسش و پاسخ برای آن در نظر گرفته می‌شود.

میرکریمی با بیان اینکه مطلقاً از اینکه کسی از شیوه مدیریت جشنواره انتقاد کند ناراحت نشده و از آن استقبال می‌کنند، توضیح داد: همه ما به دنبال این هستیم که بتوانیم جشنواره خوبی برگزار کنیم تا بتوانیم جشنواره فیلم فجر را به یک رویداد (event) قابل قبول در منطقه تبدیل کنیم تا همه کشورهای مختلف، آثار خود را به این جشنواره ارائه دهند. البته این نگاه دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به فروش بلیت برای این دوره از جشنواره، ادامه داد: فروش بلیت در این دوره از جشنواره به صورت متداول سال‌های گذشته نیست و ما مخاطبان خود را از ماه‌های قبل انتخاب کرده‌ایم تا فیلم‌های جشنواره را ببینند. همچنین تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا فضای بین رشته‌ای ایجاد کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا حوزه‌های مختلف به تماشای این فیلم‌ها بنشینند و با سینما آشتی کنند. همچنین شاهد حضور اساتید و دانشجویان از رشته‌های مختلف نیز خواهیم بود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: از اشکان خطیبی خواسته‌ایم که کمی در زمینه شروع سانس‌ها و کنترل بلیت‌ها سختگیری کند و تعارف‌های موجود را کنار بگذارد. هر چند ممکن است که این نوع برخوردها ابتدا افراد را ناراحت کند اما در نهایت متوجه می‌شوند که برنامه خوبی در زمینه ایجاد نظم اجرا شده است.

کیوان کثیریان مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در پایان این مراسم گفت: تلاش کرده‌ایم که در این دوره از جشنواره، پکیج دیدنی از فیلم‌ها برای مخاطبان داشته باشیم که امیدوارم از دیدن این فیلم‌ها لذت ببریم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала