گزارش و تحلیل

آیا یک نماینده پارلمان اروپا را بخاطر سفر به کریمه مجازات خواهند کرد؟

© Sputnik / Konstantin Chalabovممکن است تعداد گردشگران ایرانی در روسیه به 50 تا 60 هزار نفر در سال برسد
ممکن است تعداد گردشگران ایرانی در روسیه به 50 تا 60 هزار نفر در سال برسد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر اوکراین در آلمان گفت که سفر «مارکوس پرتزل» نماینده آلمان در پارلمان اروپا برایش پیامد های سنگینی خواهد داشت.

چنین بود واکنش سفیر اوکراین در مورد حضور نماینده آلمانی در همایش بین‌المللی اقتصادی یالتا. در این همایش یک نماینده دیگر اروپایی هم «یارومیر کوهلیچک» از چک شرکت کرد که در مصاحبه با اسپوتنیک گفت

«اولاً من به همتایان خود گفتم که می‌خواهم به کریمه بروم. من که فرد بزرگسالی هستم و می‌توانم تصمیم بگیرم که چکار کنم و کجا بروم. سفر به کریمه آرزوی دیرینه من بود. پدر و مادرم هنگامی که حتی در 1957 از یالتا ی کریمه باز گشتند به من گفتند: «یارو، تو باید اینرا با چشم خودت تماشا کنی. کریمه قشنگ است!» و آن‌ها اشتباه نکردند. به نظرم رسید که من به پروانس فرانسه سفر کردم منتها قبل از رونق گردشگری و سرمایه گذاری. اهالی کریمه که با من صحبت کرده بودند به این افتخار می‌کردند که به روسیه باز گشته و حالا با هم زندگی می‌کنند. ولی این زندگی آسان نیست. اوکراین مسایل بسیار زیادی بر جای گذاست — آبرسانی و تأمین برق و گاز نامنظم، سرویس بد خانه‌های مسکونی، جاده های نیمه ویران شده و رکود حوزه استراحت و تفرج. در همایش یالتا با شرکت وزیران روسیه، مقام های منطقه و محلی، کارشناسان و بازرگانان مسایل مربوط به بازسازی کریمه بررسی شد. تعداد طرح ها عظیم است. به نظرم مهمترین آن‌ها حمایت از کشاورزی، گردشگری، جلب کارشناسان و تأمین کار ارتباطات است. باید جاده ها را ترمیم کرد، مخصوصاً مهمترین آن‌ها به سیمفروپل و نیز به سواستوپل. باید استیگاه های دریایی و بنادر بارگیری و برای مهمانانی که بوسیله کشتی‌ها و قایق های بادبانی به کریمه میایند بازسازی کرد تا منظره کریمه مانند جنوب فرانسه شود. کریمه برای مسابقه کشتی‌های بادبانی از شرایط ممتاز برخوردار است. شرایط این شبه جزیره در کوه‌ها نیز عالی است و تأمین برق رسانی بی‌وقفه هدف شماره یک است. نیروگاه های معیشتی 4 — 5 کیلوواتی می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند.

 

از کوهلیچک همچنین پرسیده شد که در بازسازی خانه‌های مسکونی کریمه کدام واحد های چکی شرکت خواهند کرد؟ اتحادیه همکاری بین‌المللی دریای سیاه اعلام کرده بود که آن‌ها مایل اند این کار را انجام دهند ولی در شرایطی که چک بازگشت کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته و روسیه تحریم شده است این کار را چطور می‌توان انجام داد؟ نماینده چک چنین جواب داد:

من قبل از لغو تحریمات از ایران دیدن کردم و متحیر شدم که در آنجا تعداد زیاد شرکت های اروپایی کار می‌کند ولی افسوس که هیچ یک از آن‌ها از چک نبود. آن‌هایی که از تحریمات ضد ایرانی نترسدند حالا امتیازهای زیادی کسب کردند. امیدوارم که این تجربه برایمان آموزنده باشد و اکنون شرکت های چک به کریمه خواهند رفت. آن‌ها شرکت های آبرسانی و تصفیه آب هستند یعنی همان واحد هایی که به درد این شبه جزیره می خورند. در ضمن در همایش یالتا اعلام شد که در کریمه محیط بی سابقه شفافی برای بازرگانان ایجاد می شود. در کریمه زمینه فوق‌العاده مناسب برای کار بازرگانان ایجاد می‌شود مثلاً برای بهبود محیط زیست، گردشگری و رشته‌های مرتبط از قبیل هتل های بزرگ و کوچک و مجتمع های ورزشی، رستوران‌ها و شبکه‌های جاده ها است. الان در اروپا 18 میلیون نفر بیکار است. شرکت در بازسازی کریمه و لغو تحریم روسیه هزاران محل کار در اروپا را ایجاد می کرد. فقط نگاه کنید که تحریم روسیه در لهستان چکار کرده! در آنجا تولید کنندگان سیب برای بازار روسیه در وضع فلاکتباری قرار گرفتند. من پس از سفر به یالتا می‌خواهم در پارلمان اروپا ابتکار خودداری هر دو طرف از تحریمات را پیش بکشم».

ناگفته نماند که تحریمات برای خود اهالی روسیه تنها منفعت ببار آورده است. روند جایگزینی واردات مثلاً در تولید همان سیب با سرعت پیش می‌رود. کوهلیچک ذکر کرد که در همایش یالتا به شرکت کنندگان، آب San Pellegrino می دادند در حالیکه در این شبه جزیره تعداد زیاد چشمه های آب معدنی هست که عجالتاً از آن کم استفاده می شود. می‌توان تولید آب معدنی آز این چشمه ها را راه اندازی کرد و چک می‌توانست برای آن بطری را تحویل می داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала