نمایشگاه وسایل باستانی ارمنستان

© Sputnik / Ramil Sitdikovبازدیدکننده نمایشگاه موزه
بازدیدکننده نمایشگاه موزه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اشیاء نمایشی ارمنستان به قرن 22 قبل از میلاد تعلق دارند.

نمایشگاهی تحت عنوان « ارمنستان. وسایل باستانی معیشتی»  در  مسکو گشایش یافت. وسایلی از کلکسیون سه موزه  ارمنستان در این نمایشگاه عرضه شده اند.  170 وسیله  قدیمی  کمیاب برای نخستین بار  به روسیه سفر کردند.  قدمت این وسایل نه چند سده بلکه هزاره است — با شروع از  از قرن 22 قبل از میلاد.

 ارمنستان به عنوان  اولین کشور مسیحی جهان در این نمایشگاه معرفی می شود و به « عنصر دینی»   در  این نمایشگاه  توجه خاصی شده است.  یکی از وسایل نمایشی فوق العاده با ارزش،  اولین انجیل ارمنی است  که همراه دیگر کتب  کلیسایی بسیار با ارزش از  انستیتوی  دستنوشته های  باستانی   معروف هان — ماتِناداران به روسیه آورده شده اند.  این  آثار هنری باستانی  علاوه بر متن، از لحاظ سبک  مصورسازی  نیز  متمایز هستند.  مینیاتورسازان برای درخشش بیشتر تصاویر، آنها را با لاک می پوشاندند وسطح آنها را  طلا می زدند!

 اما هیجان انگیز ترین وسیله  نمایشی نمایشگاه، نه برنز، نقره و یا طلا، بلکه از سنگ درست شده است- « خاچکارا»  صلیب های سنگی مشهور در جهان ارمنی.  این صلیب ها بلافاصله پس از گرویدن ارمنستان به  مسیحیت  در  سال 301 ظاهر شدند.  ابتدا صلیب ها چوبی  بودند و زود از بین می رفتند، از این رو  صلیب های سنگی ساخته شدند.

لودمیلا  ساوچِنکووا  هماهنگ کننده  نمایشگاه  در  این خصوص گفت: بتدریج آنها از حالت فقط صلیب خارج می شوند و  آنها را روی پایه های  بزرگ سنگی   قرار می دادند و  وقتی هنر سنگ تراشی  و حکاکی روی سنگ رواج یافت،  صلیب ها  از تزیینات سنگی برخوردار شدند. عمدتا صلیب ها از سنگ های بازالت و توف آتشفشانی ساخته می شدند و  مطابق با کاربرد آنها به اندازه های  گوناگونی  ساخته می شدند.  صلیب ها به افتخار  پیروزی های جنگی و به یاد نزدیکان برپا می کردند.  صلیب های سنگی در دیوارهای کلیساها و صومعه ها  کار گذاشته می شدند و  علامت مرزی  نقاط مسکونی  و کشف چشمه  آب بود.  بدون شک این سنت  یکی از  مهمترین ویژگی های  فرهنگ ارمنی است: خاچکارا فقط در ارمنستان  وجود دارد.

جالب آن است که بعلاوه  وسایل مذهبی،  فرش های ارمنی نیز به مسکو آورده شده اند.  زیرا فرش بافی پس از  صلیب های سنگی دومین  عنصر خاص فرهنگ ارمنی است.  وجه تمایز  فرش های ارمنی  نیز وجود صلیب است.  صلیب حتما در فرش های ارمنی وجود دارد.

 یکی از وسایل معیشتی باستانی ارمنی  جام  نقره قرن 22 قبل از میلاد است.  فقط 13 سانتمتر ارتفاع و شش دالبر دارد و  رو هر یک از آنها  تصاویری  از زندگی نقش بسته است: نبردنیزه داران با شمشیرزنان، شکار  گراز وحشی —- شکارچی گراز را با تیر زخمی کرد ، شیر و ببر  طعمه بیگانه را دریدند… بسیاری از جانوران  قهرمانان افسانه ها  هستند ، از اینرو زیاد  در نقش های روی برنز به چشم می خورند.

با صحبت در باره تاریخ  و نه اسطوره شناسی،  تاریخ ارمنستان را  نمی توان بدون « اورارتو»  یکی از قدرتمند ترین کشورهای جهان باستان تصور کرد. در این نمایشگاه  وسایل بی نظیری از  قرون 9-8 قبل از میلاد وجود دارند — سپر ، کلاهخود و تیردان های  منقوش.  سپرهای برنزی  نقش دار  به عنوان هدیه به کلیساها داده می شد و روی دیوار کلیسا آویزان می شد-  جنگجویان شجاع و بی باک  ، مصلا « آرگیشت»  تزار « اورارتو»   بدون حمل سپر به جنگ می رفت…

در نمایشگاه « ارمنستان — افسانه ها  معیشتی»  با افسانه های باستانی نیز آشنا می شوند. بدین ترتیب دز کافی   اطلاعات تاریخی و احساسات  قوی و هیجان زیاد از دیدن  وسایل باستانی در انتظار  بازدیدکنندگان  نمایشگاه است.  این نمایشگاه  تا 13 ماه ژوئن  ادامه  دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала