گزارش و تحلیل

همکاری های چین و هند در فضا

© REUTERS / Kenzaburo Fukuharaدوستی هند و چین
دوستی هند و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
او یانهوا معاون رییس آژانس ملی فضایی چین به خبرنگاران گفت که چین و هند در حال مذاکره برای تشکیل گروهک مشترک ماهواره های کشورهای عضو سازمان بریکس هستند.

این اقدام برای حل موضوع نظارت بر سطح زمین و برقراری ارتباط در صورت وقوع بلایای طبیعی است. واسیلی کاشین کارشناس نظامی روسیه برای رادیو اسپوتنیک به تفسیر همکاری های هند و چین در چارچوب همکاری های بریکس می پردازد.
به اعتقاد کاشین، این همکاری بین دو کشور از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. بین این دو کشور در حوزه فضا رقابت هایی شروع شده است. با وجود اینکه چین یک رقیب قوی در حوزه فضا به شمار می رود، اما هند نیز امتیازات و نقاط مثبتی دارد.
به عنوان مثال در سال 2013 سازمان مطالعات فضایی هند چهارمین آژانس دنیا بعد از امریکا، روسیه و اتحادیه اروپا شناخته شد. امتیاز این آژانس در ارسال یک ماهواره به مدار مریخ بود. به این ترتیب، هندی ها امروز در بحث مطالعات روی مریخ از شرکای چینی خود جلوتر هستند. برتری هند در برنامه نویسی و استفاده از فناوری اطلاعات است، و چین در مقابل از موشک های حامل قوی و تجربه ساخت دستگاه های پیچیده فضایی برخوردار است.
در بین کشورهای عضو بریکس، روسیه از تجربه غنی در همکاری با چین و هند برخوردار است، ضمن اینکه چین طرح های مشترکی با برزیل در ساخت ماهواره سنجش از راه دور زمین به انجام رسانده است. تمام کشورهای عضو سازمان بریکس نقاط قوت و ضعف دارند. کنار هم قرار گرفتن این نقاط مثبت و منفی به حل مسایل مهندسی و تجهیزاتی کمک کرده و نیاز آنها را به تجهیزات و تکنولوژی امریکا از میان برمی دارد. نیازمندی به امریکا با خطرات جدی سیاسی و تجاری همراه است.
امریکا برای ضربه زدن به شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه از ابزار تحریم استفاده می کند. برخی از شرکت های روسیه حتی پیش از بحران اکراین گرفتار این تحریم ها شده اند. شرکت های چین فعال در حوزه تکنولوژی فوق پیشرفته به خاطر همکاری با ایران به صورت دوره ای از سوی امریکا تحریم می شوند، اگرچه هیچ ارتباطی با صنایع نظامی ندارند. کشورهای بریکس می توانند از ظرفیت های علمی — فناوری یکدیگر بهره بگیرند، به همین خاطر این همکاری ضرورت دارد.
روسیه امروز در خصوص فروش موتورهای موشک ساخت روسیه برای موشک های فضایی چین و همچنین تجهیزات الکترونیکی چین برای ماهواره های روسی مشغول مذاکره است. علاوه بر این، موافقتنامه همکاری های روسیه و چین در سیستم ناوبری فضایی گلوناس و بیدو به امضا رسیده است.
در آینده قرار است همکاری های فضایی در چارچوب سازمان بریکس تا حد ممکن گسترش یافته و از ظرفیت های کشورهای در حال توسعه نه چندان بزرگ نیز استفاده شود. طرح های همکاری باید آرام آرام توسعه پیدا کنند و در آینده شاید به برنامه های هدایت مشترک و برنامه مشترک مطالعات فضای کهکشانی دورتر نیز دست پیدا کنند. هدف از این همکاری ها در بریکس باید کاهش وابستگی به برنامه فضایی امریکا و بالابردن سطح ارتباطات علمی و فناوری و همچنین اعتماد متقابل بین کشورهای در حال توسعه باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала