گزارش و تحلیل

امریکایی ها همیشه برای سوریه استراتژی پلان «ب» را دارند

© AFP 2023 / Bulent Kilicامریکایی ها همیشه برای سوریه استراتژی پلان «ب» را دارند
امریکایی ها همیشه برای سوریه استراتژی پلان «ب» را دارند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» می نویسد که سازمان سیای امریکا با ماموران اطلاعاتی متحدین خود در خاور میانه استراتژی پلان «ب» را برای سوریه طراحی کرده اند

قصد دارند برای اپوزیسیون میانه رو سلاح های قوی ارسال کنند تا در صورت قطع رژیم آتش بس و مذاکرات بین نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و اپوزیسیون از آن استفاده نمایند. علاوه بر این سیستم پدافند ضدموشکی نیز کمک می کند تا اپوزیسیون حملات خود را به توپخانه های ارتش سوریه سازماندهی کرده و هواپیماهای ارتش را منهدم سازد.
به گفته این روزنامه، مساله اجرای برنامه «ب» در دیدار مدیران سازمان های امنیتی در امور خاورمیانه و پیش از شروع رژیم آتش بس (روز 27 فوریه) طراحی شده است. عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که با استراتژی پلان «ب» موافقت کرده است.
از شرایط اینطور برمی آید که سازمان سیای امریکا به شرکای خود در ائتلاف بین المللی تفهیم کرده که در صورت شکست استراتژی پلان «آ»، یعنی قطع پروسه صلح و حل و فصل سیاسی بحران سوریه، اپوزیسیون میانه رو برای مقابله با ارتش دولت سوریه و متحدینش از تجهیزات نظامی کافی برخوردار است.
با این حال چرا امریکا پیش از موقع درباره این برنامه صحبت می کند؟ چرا موضوع ارسال تجهیزات نظامی برای اپوزیسیون میانه رو در چهارچوب پلان «ب» در لحظه امضای توافقات صلح در سوریه یعنی همان ابتدای ماه فوریه طرح نشده بود؟ در همین رابطه با آقای سید هادی افقهی کارشناس ارشد مسایل خاور میانه و دیپلمات سابق ایرانی در لبنان گفتگویی داشته ایم. آقای افقهی با توجه به شرایط حاضر می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала