افزایش اشتهای نظامی

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyنظامیان زن در ارتش روسیه
نظامیان زن در ارتش روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مخارج نظامی روسیه 66 میلیارد و 400 میلیون دلار است .

مخارج  نظامی  جهان در سال 2015 میلادی  طی 4 سال  به میزان یک درصد افزایش یافت و به یک تریلیون و 7میلیارد  دلار رسید.  انستیتوی  پژوهش مسائل جهانی از استکهلم اطلاعات در باره این تحقیقات را به چاپ رساند.

آمریکا از نظر مخارج  نظامی  در صدر فهرست کشورها  قرار دارد که بودجه نظامی خود را تا 2,4% کاهش داد —  596 میلیارد دلار.  چین  در جای دوم این فهرست  با 215 میلیارد دلار مخارج نظامی قرار دارد  که 7,4% بیش از  سال 2014 میلادی است.  عربستان سعودی  با 87 میلیارد و 200 میلیون دلار  تا 5,7%  افزایش  مخارج  بیش از سال گذشته  نشان داده است.  روسیه با مخارج  66 میلیارد و 400 میلیون دلار  در جای چهارم  قرار دارد و  افزایش  هفت و نیم  درصد  داشته است.

کشورهای بریتانیا، هند، فرانسه، ژاپن، آلمان، کره جنوبی ، برزیل، ایتالیا،  استرالیا، امارات متحده و اسرائیل از جمله 15 کشوری هستند که مخارج  نظامی  آنها افزایش یافته است.  افزایش 5,4% مخارج  تسلیحات  کشورهای آسیا و اقیانوسیه نیز به ثبت رسیده است.  ژاپن  در جای  هشتم فهرست کشورهایی قرار دارد  که مخارج نظامی آنها افزایش یافت.  مخارج  نظامی  ژاپن  40 میلیارد و 900 میلیون  دلار است که  با آلمان  و کره جنوبی قابل مقایسه است. افزایش  مخارج  نظامی  در ژاپن  همانطور که در گزارش آمده است  پایان گرایش  چند ساله  کاهش  مخارج  نظامی  در کشور است.  در تفاسیر  انستیتوی  پژوهش مسائل جهان از استکهلم  اشاره شده است که  افزایش مخارج نظامی  در ژاپن  مشروط به حس خطر از جانب  چین و  کره شمالی است.

وادیم لوکاشویچ در این خصوص گفت:  بطورکلی تشنج جهانی  افزایش می یابد از جمله در رابطه با  مبارزه با  تروریسم  جهانی.  رقابت جهانی  و  مقابله  کشورها به  دلیل لاینحل ماندن مسائل  شدت می گیرد. هم اکنون  درگیری ها دائمی شده  که علت اصلی افزایش مخارج نظامی  است.   این امر برای  بازیگران اصلی  بازار تسلیحات سودآور است.  پیداست جهان  وارد مرحله آغازین  جنگ سرد جدید می شود.  هر کشور   مطابق با درک  خود از  خطری که   قابلیت دفاعی  را افزایش می دهد، نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهد.  هرچند در اروپا  افزایش مخارج نظامی  زیاد نیست،  در کشورهای آسیا — اقیانوسیه  مانند ژاپن،  اندونزی، فیلیپین و ویتنام و دیگر کشورها در  بودجه نظامی تجدیدنظر شده است.

 شایان ذکر است که در  گزارش فوق الذکر  فقط مخارج نظامی ، هزینه تسلیحات  و ارتش  در نظر گرفته نشده است، بلکه  ساخت و ساز  نظامی  و پژوهش های  علمی  و  طراحی، دستمزد پرسونل غیر نظامی  نیروهای مسلح  و مخارج اداری و راه اندازی تأسیسات و غیره نیز شامل شده است.  جهان هنوز به مسابقه  تسلیحاتی در فضا گذار نکرده است!  فقط جنگ می تواند مخارج نظامی را به حداکثر سطح خود برساند  که یک  سناریوی ویرانگر است. وادیم لوکاشویچ در پایان گفت: امیدوارم  عقل سلیم  بر هر گونه بلندپروازی  و  اشتهای نظامی غلبه کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала