مشهد، شهر سنگ‌های قیمتی جهان می‌شود

© AFP 2023 / Peter ParksДевушка держит в руках ожерелье Cartier из жадеита со вставками из рубинов и бриллиантов
Девушка держит в руках ожерелье Cartier из жадеита со вставками из рубинов и бриллиантов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جلسه برنامه‌ریزی تبدیل مشهد به شهر سنگ‌های قیمتی جهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که حسین زارع صفت مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، مطیع معاون صنایع‌دستی اداره‌کل استان، پیش‌بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی، رحیمی‌مقدم رئیس اتحادیه فیروزه‌تراشان مشهد و جمعی از فعالان و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی نیز حضور داشتند، مهمترین محورهای تبدیل مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی جهان بررسی شد.

در این جلسه مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه مشهد ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل‌شدن به شهر سنگ‌های قیمتی جهان را دارد، گفت: هیچ شهری به انداز مشهد دارای ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌‌های حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور نیست.

امید شیوا افزود: پیشنهاد سازمان میراث‌فرهنگی کشور برای معرفی مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی جهان مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با تبدیل مشهد به شهر سنگ‌های قیمتی جهان شاهد افزایش تولید و صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از خراسان‌رضوی به کشورهای مختلف باشیم که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال سهم به سزایی نیز در درآمدزایی و ارزآوری خواهد داشت.

در این جلسه همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اهمیت معرفی مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی جهان گفت: پیشنهاد من این است که برای تحقق این موضوع مهم، ستاد برنامه‌ریزی مدیریت شهر سنگ در مشهد تشکیل شود.

حسین زارع‌صفت گفت: در حوزه قیمت‌گذاری نیز کمیته‌ای باید تشکیل شود و همچنین با تشکیل کمیته‌ای دیگر موضوع اطلاع‌رسانی و آموزش و فرهنگ‌سازی نیز در این‌خصوص به خوبی صورت گیرد.

زارع‌صفت افزود: انتخاب مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی جهان یک فرصت ارزشمند است که باید از این فرصت به نحو مطلوب و به نفع اقتصاد و فرهنگ استان خراسان‌رضوی و کشور عزیزمان ایران بهترین استفاده را بیرم.

در این جلسه هم‌چنین دیگر شرکت‌کنندگان نیز به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
یادآور می‌شود، مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی مرکز سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان است و بیش از 50 درصد صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایران از این شهر انجام می‌شود. دومین کلان‌شهر ایران قرار است به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی به خصوص سنگ فیروزه معرفی شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала