گزارش و تحلیل

ترکیه و عربستان سعودی از ترس اس- 300 به اسرائیل نزدیک می‌شوند

© Sputnik / Aleksander VilfРоссийская система ПВО С-300ВМ "Антей-2500" на Международном военно-техническом форуме "Армия-2015"
Российская система ПВО С-300ВМ Антей-2500 на Международном военно-техническом форуме Армия-2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هاکان گونش استاد دانشکده سیاست شناسی و مناسبات بین‌المللی دانشگاه استانبول در مصاحبه با اسپوتنیک عقیده خود را راجعبه موقعیت پیش آمده در ایران پس از آنکه روسیه بخش اول سامانه پدافند هوایی اس- 300 را به آنجا فرستاد در میان گذاشته خاطرنشان کرد که این اقدام تهدیدات اسرائیل مبنی بر ایراد ضربه به ایران را حنثی کرده

هاکان گونش استاد دانشکده سیاست شناسی و مناسبات بین‌المللی دانشگاه استانبول در مصاحبه با اسپوتنیک عقیده خود را راجعبه موقعیت پیش آمده در ایران پس از آنکه روسیه بخش اول سامانه پدافند هوایی اس- 300 را به آنجا فرستاد در میان گذاشته خاطرنشان کرد که این اقدام تهدیدات اسرائیل مبنی بر ایراد ضربه به ایران را حنثی کرده ولی در چشم انداز می‌تواند موجب پیدایش تنش‌ها بین ایران و کشور های ضد ایرانی شود

گونش تأکید کرد که تحویل مجتمع های اس- 300، دفاع ایران را به مراتب تحکیم کرد و تهدیدات اسرائیل به آن کشور را بی‌اساس نمود. این کارشناس گفت:

در درجه اول اسرائیل و عربستان سعودی بودند که افزایش تنش ها پیرامون تحویل اس-300 روسیه به ایران را تحریک کردند. اس- 300 یک پدافند دفاعی بوده و برای هیچ کشوری خطر ایجاد نکرده و سلاح تهاجمی نیست و هدف آن تأمین امنیت آسمان خود در برابر حمله از خارج است».

به گفته این محقق، تحویل اس- 300 که قدرت دفاعی ایران را بطور چشمگیری بالا برده است موجب نگرانی جدی اسرائیل و عربستان سعودی شده زیرا تهدیدات موشکی شان به ایران مساوی صفر شده است. گونش گفت:

اسرائیل در هر فرصت ممکنه وقتی که صحبت در باره برنامه هسته ای ایران و یا دیگر پروژه های تسلیحاتی آغار می‌شد با ضربه موشکی به ایران تهدید می کرد. عربستان سعودی نیز بار ها همین تهدید ها را تلویحا به زبان می آورد. ولی حالا اعلامیه های اسرائیل در باره «امکان ایراد ضربه موشکی تل آویو به واحد های ایرانی کسی را نمی ترساند».

این محقق به اختلافاتی اشاره کرد که اینک یک سال و نیم است در منطقه ادامه دارد. آن‌ها میان واشنگتن و متحدینش مانند اسرائیل، ترکیه، عربستان سعودی و قطر است. به عقیده گونش آن‌ها منتظر رفتن اوباما از پست ریاست جمهوری آمریکا پس از انتخابات هستند تا بتوانند به فعالیت‌های ضد ایرانی خود شدت بخشند. این کارشناس به عنوان یکی از مقدمات این کار به نزدیک شدن ترکیه به عربستان و اسرائیل در زمان اخیر اشاره کرد. این کشور ها در صورت رویارویی با ایران می‌خواهند حمایت لابی اسائیلی در آمریکا به خود جلب کنند. گونش در پایان گفت:

«فعالیت کشور های ضد ایرانی در منطقه رو به افزایش بوده و رویارویی میان آن‌ها و ایران پس از انتخابات ماه نوامبر در آمریکا ممکن است تشدید شود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала