گزارش و تحلیل

ایالات متحده آمریکا در فکر بازی دو پهلو در سوریه است

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyИсторическая часть Пальмиры
Историческая часть Пальмиры - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده "تیم آندرسون"، دبیر ارشد اقتصاد سیاسی دانشگاه شهر سیدنی، ایالات متحده در صورت عقیم ماندن مصالحه در سوریه، نقشه دیگری را در سر خود پیوسته می پرورانند. آشکار است حرف و عمل واشنگتن با هم نیستند.

آندرسون توضیح می دهد که "ایالات متحده آمریکا نقشه ای عمل دیگر در سوریه همیشه در فکر خود داشتند. آمریکایان بدون تردید در سوریه بازی دو پهلو پیش می برند. به این معنی که خطابه دیپلوماسی مُغایر واقعیت عملشان است. وی در ادامه فکر خود چند مثال میآورد و می گوید که در سازمان ملل یک سری قطعنامه راجب سوریه اتخاذ شده است که از جمله قطعنامه اخیر ماه دسامبر سال 2015.
در این قطعنامه آمده است که خود مردم سوریه سرنوشت آینده اش را تیین خواهد کرد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه متفق القول رأی دادند. ولی هم زمان مقامات ایالات متحده و بعضی کشورهای اروپا از گروه اپوزیسیون ساخته الریاض پشتیبانی کرده، نیروهای ضد دولتی را مسلح می سازند.
سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی- آی — ای) نقشه ای مسلح کردن گروهک های اعتدال در صورت بی ثمر بودن یا عقیم ماندن آتش بس در سوریه را تدارک دیده است. این خبر را مجله " تزه وُلّ استریت جورنال" با استناد مأمورین آمریکایی نقل قول می کند. معلوم شد که در ماه فوریه ملاقات محرمانه ای سران سرویس کشورهای علاقمند در خاور میانه صورت گرفته بود. در آن جلسه ایالات متحده آمریکا به شرکای اعطلاف ضداسدی وعده تأمین تسلیحات پیشرفته اپوزیسیون را در قالب نقشه "بی" داده بودند. آشکار است که منظور آمریکا از نقشه الف به شیوه های سیاسی حل و فصل بحران سوریه مربوط شده و منتظر مذاکرات ژنو می باشد.
این مقاله در آستانه دور جدید مذاکرات ژنو که با میانجیگری سازمان ملل راه اندازی می شود، در رسانه ها ظاهر شد. به عقیده فدراسیون روسیه، چنین نقشه یا عمل مانع روند صلح در سوریه شده، به نیروهای ضد دولتی و متفقین آنان گوش زد میکند که مناقشه را می توان از راه نظامی هم حل کرد و اگر تصمیم آنها ادامه درگیری با نیروهای دولتی باشد، سلاح کافی در اختیار آنها خواهد گذاشت. بیان این مطلب، نقشه اصلی آمریکا را در این روند سیاسی قید می کند. 


جن کرّی، وزیر خارجه آمریکا اظهار می کند که "آهدف ما، پا فشاری کردن هر چه سخت تر در جهت تغییر دولت سوریه است. چنین کار در سوریه صلح را برقرار کرده، احتمالاً در انتها، امکان بازگشت آوارگان به خانه های خود را فراهم می سازد."


غیر از این باید وظیفه و نقشه اسد در روند آمدن طرفین به تفاهم مشخص شود. به این منظور، واشنگتن بر دولت بشر اسد فشار می آورد. یک سیاست مدار عالی مقام آمریکایی به مجله فوقالذکر گفت که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به اعطلاف ضد دولتی گوش زد می کند که "شما می توانید در این جنگ آشتی را کنار گذاشته، در جاییکه آهستگی باید و نرمی، درشتی کنید."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала