گزارش و تحلیل

داروی ضد پیری

© Fotolia / Sakkmesterkeسلول های درخشان آبی رنگ زیر میکروسکوپ
سلول های درخشان آبی رنگ زیر میکروسکوپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان ژاپنی با کمک سلول های بنیادی قدرت حیاتی پیاز مو را احیا کردند.

سلول های بنیادی که در کنار  تعیین ساختار « دی. ان. آ»  و رمزگشایی  ژن انسان،  یکی از سه  مهمترین رویداد رشته بیولوژی در  قرن 20 نامیده می شود در آینده می تواند  داروی ضد  پری بشود.

 متخصصان ژاپنی توانستند با کمک سلول های بنیادی  قدرت حیاتی پیاز مو را  احیا کنند.  هر چند این آزمایش روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، اما متخصصان  اطمینان دارند  که در آینده نزدیک  با کمک سلول های بنیادی  می توان  هر یک از اعضای  بدن انسان را  احیا و یا پرورش داد.  در روسیه که موارد مرگ و میر بر اثر  بیماری های قلب و عروق زیاد است ، متخصصان  نسبت به  آزمایش کلینیکی  سلول های بنیادی برای  درمان بیماری های  قلب و عروق  شتاب  بخرج می دهند.

 تا بدن انسان   سالم است ، سلول های بنیادی  آزاد و راحت  در فضای ارگانیزم در گشت و گذار هستند. اما به مجرد دریافت علامت  هر نوع اختلال، سلول های بنیادی  به سوی عضو آسیب دیده  می شتابند و مبدل به سلول های  ضروری برای بدن انسان می شوند (  استخوانی،  کبدی ، عصبی و غیره…). بدن انسان بطور تقریبی دارای 50 میلیارد  سلول بنیادی است که بطور منظم احیا می شوند.  اما بمرور زمان تعداد آنها  کاهش می یابد.  کاهش آنها از سن 20 سالگی شروع می شود  و وقتی انسان به سن 70 سالگی می رسد  تعداد آنها خیلی کم است.  بعلاوه سلول های بنیادی یک شخص مسن به اندازه سلول های  دوران جوانی اونیورسال نیست:  در سلول های خون  می توانند  تغییر شکل بدهند اما در  سلول های عصبی  نمی توانند.

تزریق سلول های  بنیادی مصنوعی  به ارگانیزم برای  جایگزینی  سلول های بنیادی تنبل و ضعیف و بیمار،  انجام می شود.  اما این روش نتیجه 100 درصد  بدست نمی دهد.  اتفاق می افتد که سلول های  بیگانه  به سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند.  احتمال ابتلا به بیماری سرطان نیز وجود دارد.  متخصصان روسیه  روش بی نظیری را  طراحی کردند که قادر است  تولید  سلولهای بنیادی  خودی در بدن انسان را  فعال کند.

این طرح نوآورانه که توسط پروفسور   ولادیسلاو  دیگین و پسرش یوری دِیگین طراحی شده است « ستوُلوگین Stvologin» نامیده می شود. این دارو  توازن  عالی بین  کارایی و امنیت را  تأمین می کند.

 یوری دِیگین در این خصوص گفت: ساخت « ستوُلوگین Stvologin » به  سفارش  آکادمی  نظامی —پزشکی  برای احیای سیستم ایمنی  بدن اعضای  خدمه  زیردریایی اتمی  آغاز شد. خدمه زیردریایی  اتمی طی 6 ماه شناوری در کنار رآکتور اتمی  قرار دارند. وقتی آنها  از شناوری بر می گردند، سیستم ایمنی بدن آنها خیلی ضعیف است.  نیاز به وجود دارویی بود که خیلی سریع و  موثر  کار سیستم ایمنی آنها را احیا کند.  نسل سوم و حتی چهارم داروی « Stvologin» نیز  وجود دارد. مکانیزم کار آن تحریک کار سلولهای بنیادی  است.  در بدن انسان این  فرایند بخودی خود انجام می شود اما  با  بالا رفتن سن  این روند کند می شود.  در روش  ما، هیچگونه ماده بیگانه  وارد  بدن انسان نمی شود.  اما تولید سلول های بنیادی   تا دوبار افزایش می یابد.  این نتیجه خوبی است، زیرا اگر افزایش  دهها بار بیشتر بود برای  امنیت  بدن ایجاد خطر می کرد.  داروی « Stvologin» توازن  کارایی و امنیت را تأمین می کند. در ساخت این دارو  از سلول های جنینی و یا باروری استفاده نشده است.  این دارو شامل  سه اسید آمینه است که مثل » کلید» های  نرم و امن  یکذره سیستمی را « می چرخاند» که پاسخگوی  تولید سلول های بنیادی   شخص است.

 این جهش  علم روسیه اهمیت زیادی برای  افزایش  دفاع ارگانیزم و  بازیافت سلامتی پس از  بیماری های سخت  و خطرناک برای زندگی  و  افزایش سیستم ایمنی پس از  پرتوافکنی  رادیواکتیو دارد.  این دارو برای ورود به بازار آمریکا  و کانادا و دیگر کشورها آماده می شود.  داروهای قبلی متخصصان روسیه  که بر اساس « پِپتید»ها ساخته شده بودند نیز مجوزهای  بین المللی را دریافت کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала