سناتور های امریکایی: ریاض حامی مالی عملیات تروریستی 11 سپتامبر بود

© AP Photo / Gene Boyarsمراسم یادبود قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا
مراسم یادبود قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کیرستن جیلی براند، سناتور ایالت نیویورک و بوب گرم، سناتور سابق باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا را به لغو سریت بخشی از گزارش عملیات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 فرا خواندند که با توجه به ان عربستان سعودی حامی مالی این عملیات تروریستی 1 بود. این خبر را روزنامه "ایندپندنت" منتشر کرده است.

گزارش عملیات تروریستی 11 سپتامبر توسط کمیسیون دو حزبی کنگره تهیه شده و بیش از 800 صفحه است. هنگام انتشار سند در سال 2003 ، فصل 28 صفحه ای آخر محرمانه اعلام شد.

سناتور بوب گرم یکی از روسای کمیسیون تهیه گزارش بود. وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS News اعلام کرد فصل محرمانه حاوی اطلاعاتی درباره دست داشتن عربستان در عملیات تروریستی است. تیم رمر، نماینده سابق کنگره و بوب کری، سناتور سابق این نکته را مورد تائید قرار دادند.

به گفته گرم، در گزارش در اینباره صحبت می شود که چه کسانی به تروریست های تبعه عربستان کمک کردند که خلبانی را برای حملات 11 سپتامبر فرا بگیرند.

خاطرنشان می شود که تروریست های آینده بدون دانستن زبان و بدون تجربه پرواز وارد امریکا شدند اما با کمک عمر البیومی ، عامل عربستان برای انها پول تامین شده و به مدرسه خلبانی فرستاده شدند. گرم اعلام کرد عمدتا عربستان از جمله حکومت، شهروندان مرفه و بنیاد های خیریه این کشور به تروریست ها کمک کرده اند.

گرم در مصاحبه با FoxNews گفت:" شواهد هرچه بیشتر و نه فقط فصل محرمانه 28 صفحه ای  بلکه همچنین شواهد دیگر حاکی از دست داشتن سعودی ها در عملیات تروریستی 11 سپتامبر وجود دارند".

باراک اوباما را بارها به لغو سریت این 28 صفحه فرا خوانده اند. به عقیده سناتور جیلیبراند، رئیس جمهور امریکا ملزم است این کاررا در آستانه سفرش به عربستان در روز 21 آوریل انجام دهد تا بتواند مسائل مطرح شده در گزارش را با رهبران عربستان مورد بحث قرار دهد. سناتور جیلیبراند این مطلب را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS News اعلام کرد.

ریاض مطلب منتشره در CBS News را "مجموعه اوهام" نامیدند. در کاخ سفید ضرورت شفافیت بیشتر را قبول کردند اما همچنین ضرورت "دفاع از اطلاعات سری دارای اهمیت فوق العاده زیاد برای امنیت ملی را متذکر شدند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала