گزارش و تحلیل

آیا ایرانی ها امسال به حج می روند؟

© REUTERS / Ahmad MasoodМусульмане во время праздника Курбан-Байрам
Мусульмане во время праздника Курбан-Байрам - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شرایطی که روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی در بد ترین مراحل خود طی چند دهه اخیر می باشد رئیس سازمان حج و زیارت ایران به دعوت وزیر حج عربستان به این کشور سفر کرده تا تکلیف حج امسال ایرانیان را مشخص کند.

بزرگترین مانع برای حج امسال برای ایرانیان نبود خدمات کنسولی به دلیل قطع کامل روابط سیاسی میان دو کشور است. روابط کنسولی ای که در ایران برای صدور ویزای ده ها هزار ایرانی نیاز است و در عربستان سعودی برای ساماندهی و ارائه خدمات به آنها نیاز می باشد.

از طرف دیگر تعداد زیادی از ایرانیان معتقد هستند که با توجه به رفتارهای خصمانه عربستان سعودی نسبت به ایرانی ها بهتر است حج تا زمان مناسب تعلیق شود و ایرانی ها از رفتن به حج خودداری کنند.

حجاج ایرانی معمولا جزو دست به جیب ترین حجاج می باشند.  در حالی که حجاج دیگر کشورها تلاش دارند فقط فرایض حج واجب خود را با کمترین هزینه انجام دهند و به کشور خود بازگردند حجاج ایرانی معمولا بر اساس یک عرف نا نوشته هر کدام هزاران دلار بابت خرید هدایا در حین بازگشت هزینه می کنند امری که هم بر اقتصاد اماکنی که به آن سفر می کنند موثر خواهد بود و هم در شرایط اقتصادی فعلی ایران عدم خروج این ارز از کشور به نفع ایران است.

مشکلی که اینجا وجود دارد ایجاد همبستگی و اتحاد میان ایرانی ها برای خودداری از سفر به حج در هرگونه شرایط است.

ایران این تجربه را در سالهای هشتاد میلادی به دلیل کشتار حجاج ایرانی توسط سعودی ها داشته و در آن زمان به فرمان امام خمینی (ره) عزیمت به حج متوقف شد. با این حال در آن زمان تعدادی از ایرانیان بدون توجه به منافع جمعی و فرمان امام اقدام به سفر به حج از راه های ثانویه مانند ترکیه — افغانستان — پاکستان و… نمودند و علاوه بر پرداخت هزینه های گذاف از هیچ گونه امنیت و حمایتی برخوردار نبودند. در آن زمان هزینه دریافت ویزای عربستان در بازار سیاه ایران به مبالغ سرسام آوری میان ده تا بیست هزار دلار رسید که برخی حاضر بودند این هزینه را دریافت کنند.

از سوی دیگر در شرایط خصومت بار فعلی در صورتی که ایرانی ها به حج سفر کنند هرگونه اتفاقی که مانند حج سال گذشته و یا مراسم قبلی حج برای آنها پیش آید، که احتمالش هم زیاد است، دسترسی به خدمات کنسولی و رسیدگی به آنها غیر ممکن خواهد بود و ایرانی ها باید در همان جا دفن شوند.

با این شرایط سازمان حج و زیارت ایران امسال در شرایط بسیار حساسی قرار دارد که آیا با نبود خدمات کنسولی و تضمین تامین امنیت حجاج ایرانی اقدام به اعزام حجاج کند یا نه.

رفتارهای خصمانه عربستان سعودی نسبت به ایرانیان که گذشته از مساله حج و مسایل سیاسی مختلف در منطقه حتی به ورزش هم کشیده شده امروزه شرایط بسیار حساس و خصومت بار میان ایرانی ها و سعودی ها به وجود آورده که از اختلافات سیاسی فراتر رفته و به نوعی اختلاف قومی تبدیل شده که کنترل آن بسیار سخت تر از آن است که متصور می باشد.

به این دلیل پیش بینی می شود در صورت تصمیم به ارسال حجاج به مکه کمپین های مخالف سفر حجاج ایرانی به مکه فعال خواهند شد تا برای فشار بر عربستان سعودی جلوی اعزام حجاج به مکه را بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала