آمادگی چینی‌ها برای مشارکت در طرح‌های نیروگاهی ایران

© Sputnik / Sergey Mamontovایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر توافق اولیه
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر توافق اولیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو ظهر امروز در دیدار با "هوآنگ دینان" رئیس هیئت مدیره و " کائومین" مدیرعامل شرکت شانگهای الکتریک چین و هیئت همراه با بیان این مطلب افزود: با وسعت فعالیتی که شرکت شانگهای الکتریک چین در جهان دارد می‌تواند از زمینه‌های همکاری خوبی در ایران برخوردار باشد.

وی در خصوص استفاده از توربین‌های گازی کلاس F و H ساخت چین گفت: باید بررسی شود که توربین‌های چینی از نظر کیفیت و فناوری ساخت در چه موقعیتی بوده و از چه جایگاهی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان جهانی توربین برخوردار هستند.

چیت‌چیان در خصوص احداث نیروگاه ذغال‌سنگ‌سوز در منطقه طبس گفت: منطقه طبس منطقه کم‌آبی است و ما به فناوری نیروگاهی نیاز داریم تا بتواند مصرف آب را به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور چین به ایران توافق‌های خوبی صورت گرفت، ولی بیشتر آنها تحقق عملی پیدا نکرد، گفت: شما به عنوان یک شرکت بزرگ چینی می‌توانید بر این شرایط تاثیرگذار باشید و اگر شرایط فاینانس را تسهیل و تسریع کنید، روابط شرکت‌های ایرانی و چینی توسعه خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب که با احداث 3 هزار مگاوات نیروگاه در نزدیکی مرزهای ایران با سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان برق تولیدی را در شرایط بهتری به پاکستان یا کشورهای دیگر صادر کرد، گفت: می‌توان این همکاری‌ها را در طرح خرید 400 پست فوق توزیع و انتقال شامل 312 پست 132 و 63 و 84 پست 400 و 230 KB با حضور در مناقصه ادامه داد.

نماینده هیئت چینی نیز ضمن ابراز خوشنودی از این دیدار، آمادگی خود را برای ساخت نیروگاه‌های برقی و تامین توربین‌های گازی کلاس H و F در ایران اعلام و افزود: آمادگی صددرصدی برای حضور در بازار برق ایران را داریم و از بهترین تجهیزات و فناوری روز جهان برای طرح‌های ایرانی استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه توربین‌های گازی نوع H و F تولید چین از توربین‌های مشابه اروپایی برتر است، گفت: توربین‌های چینی، بازسازی شده توربین‌های ساخت زیمنس و آنسالدو بوده با ورژن جدید و طول عمر بیشتر تولید خواهد شد.

طرف چینی با اظهار آمادگی در اجرای طرح‌های نیروگاهی لامرد، قم، طبس و اصفهان گفت: در ارتباط با اجرای این طرح‌ها، نیاز به تضامین دولتی است که پیگیری و مذاکره در مورد دریافت این تضامین با وزارت دارایی و بانک‌های چین در دست اقدام است.

وی در خصوص احداث نیروگاه ذغال سنگی طبس نیز گفت: در غرب کشور چین شرایط اقلیمی مشابه منطقه طبس حاکم بوده و ما توانایی ارایه خدمات درخواستی شما را داری

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала