واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان با موافقت اسرائیل و آمریکا بود

© Fotolia / Peyman Kaiediسرنوشت کانال " خزر –خلیج فارس"در دستان دول حاشیه خزر
سرنوشت کانال  خزر –خلیج فارسدر دستان دول حاشیه خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واگذاری جزایر تیران و صنافیر، واقع در تنگه تیران به عربستان سعودی یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث رسانه های اسرائیلی و عربی در روز 12 آوریل است.

مطابق با توافق حاصله بین قاهره و ریاض، از طریق جزیره تیران پلی ساخته خواهد شد که مصر و عربستان را به یکدیگر متصل خواهد کرد. این پل همچون جاده ملک فهد خواهد بود که بحرین و عربستان را از طریق دریا به هم متصل کرد. پل از طریق تیران دارای نام سلمان عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان خواهد بود. احداث این پل امکان خواهد داد هزاران فرصت شغلی ایجاد شود. قرارداد مربوطه تخصیص 10 میلیارد دلار کمک مالی به مصر از طرف مقامات سعودی را در نظر می گیرد.

امتناع مصر از مالکیت جزایر واقع در یک ناحیه استراتژیک در محل خروج از خلیج عقبه و ورود به دریای سرخ موج انتقادات را در مصر بر انگیخته است. قرار است این توافقنامه به تصویب پارلمان مصر برسد.

مذاکرات درباره تعیین مرز دریایی مصر و عربستان طی شش سال اخیر جریان داشته است. در عرض این مدت 11 نشست کمیسیون تعیین خط مرزی برگزار شده است.

رژیم حقوقی جزایر طبق پیمان صلح امضا شده بین اسرائیل و مصر در سال 1979 تعیین می شود. مطابق با این پیمان پاسگاه صلحبانان سازمان ملل متحد در جزیره تیران مستقر شده است که ماموریت آنها تامین آزادی کشتی رانی در تنگه تیران است که کشتی ها از طریق ان به بندر ایلات می روند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала