حسن روحانی در اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه حضور می‌یابد

© AP Photo / Ebrahim NorooziIl presidente iraniano Hassan Rohani
Il presidente iraniano Hassan Rohani - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ترکیه در اواخر هفته جاری خبر داده است.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز دوشنبه گفت: «حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شركت در اجلاس سران كشورهای اسلامی اواخر هفته جاری به شهر استانبول تركیه سفر خواهد كرد.»

وی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نشست كمیسیون اقتصادی ایران و تركیه كه چند روز پیش در آنكارا برگزار شد، گفت: «در این نشست موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد طرفین اقدام‌هایی انجام دهند تا هنگام سفر رئیس‌ جمهوری ایران به تركیه، یك روز از سفر ایشان به بررسی مسایل اقتصادی بین دو كشور اختصاص پیدا كند.»

اظهارات واعظی در حالی مطرح شد که سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه روز یکشنبه در راس هیاتی کارشناسی برای حضور در جلسات تنظیم دستور کار سازمان همکاری اسلامی وارد استانبول شد.

پس از پایان نشست‌های کارشناسی، روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی برگزار می شود؛ همچنین سیزدهمین اجلاس سران این سازمان روزهای پنج شنبه و جمعه در استانبول برگزار خواهد شد.

براساس گزارش‌های منتشره، از جمله مهمترین اهداف این نشست بررسی ادامه ناآرامی و جنگ در تعدادی از کشورهای عضو این سازمان از جمله سوریه، عراق و یمن است.

براساس بیانیه اخیر سازمان همكاری اسلامی، از دیگر اهداف پیش بینی شده برای این نشست، تدوین و تصویب برنامه 1‌ ساله این سازمان در سال‌های 2016 تا 2025 خواهد بود كه در آن دیدگاه راهبردی و اولویت ها با محوریت صلح و امنیت، تروریسم و افراطی گری، فعالیت‌های بشردوستانه و حقوق بشر، توسعه و مقابله با فقر، مبارزه با همه گیری‌ها، حقوق زنان، كودكان و خانواده در جهان اسلام، توسعه آموزش عالی و تبادل علمی، فناوری و فرهنگی در میان كشورهای عضو تعریف خواهند شد.
سازمان همكاری اسلامی با شعار صدای جمعی جهان اسلام به منظور حمایت و دفاع از حقوق مسلمانان در چارچوب صلح و امنیت بین المللی در سال 1962 تاسیس شد. این نهاد كه 57 عضو از چهار قاره جهان دارد، یكی از بزرگترین نهادهای بین المللی و دارای نمایندگان دائم در سازمان ملل و اتحادیه اروپا است.

نشست سران سازمان همكاری اسلامی كه بر اساس برآورد سال 2011، جمعیتی حدود یك میلیارد و 600 میلیون نفر را پوشش می‌دهد، هر سه سال برگزار می‌شود. اجلاس قبلی در فوریه 2013 به میزبانی مصر برگزار شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала