گزارش و تحلیل

شبه نظامیان داعش تا ولگا رسیدند

© REUTERS / Dado Ruvicیک تایید دیگر بر همکاری نفتی داعش با ترکیه
یک تایید دیگر بر همکاری نفتی داعش با ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرویس فدرال امنیت روسیه گزارش داد که همراه با وزارت کشور در شهر «پالاسوفکا» واقع در استان ولگاگراد باصطلاح جماعت پالاسوفکا را کشف کردند که در استخدام و مجبور کردن ساکنان آن منطقه به شرکت در فعالیت‌های سازمان تروریستی بین‌المللی داعش در اراضی سوریه دست داشت.

سرویس امنیت روسیه و شعبه آن در ولگاگراد در طول یک سال و نیم فعالیت این جماعت را رصد می‌کردند که مرکز آن در عبادتگاه غیرقانونی سبفی آن شهر بود. در گزارش سرویس فدرال آن استان آمده است: «پنج نفر از اسلامگرایان رادیکال از جمله عضو گروهی که می‌خواست در آن منطقه یک عمل تروریستی انجام دهد مشخص و دستگیر شدند».

در این گزارش همچنین گفته شده که در محل سکونت آن‌ها مهمات، مواد منفجره و عناصر شیمیایی و تخریبی و جزوه ها و نشریه های مذهبی و افراطی کشف شد.

منابع در ارگان های حکومتی ناحیه پالاسوفکا به روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» چاپ روسیه اطلاع دادند که آن عبادتگاه مسجد غیر رسمی بود و همراه با دو مسجد رسمی کار می‌کرد. به آنجا جوان‌های ناراضی از رسوم و دعا ها در مساجد رسمی می رفتند. سرویس های ویژه تقریباً از همان انتدا فعالیت آن عبادتگاه را زیر کنترل خود قرار دادند.

یکی از مقام های انتظامی ولگاگراد احتمال داد که سرویس امنیت و پلیس همه افرادی را ثبت می‌کردند که از اسلام رادیکال پیروی می نمودند. وی افزود:

اصلاً ناحیه پالاسوفکا حوزه ای بسیار پیچیده است. این حوزه هم‌مرز قزاقستان است و در خاک آن گروه‌هایی عمل می‌کنند که الکل و شیرینی قزاقستانی را به روسیه قاچاق می کنند. در دریاچه التون به گستردگی نمک بیشوفیت را بطور غیر قانونی تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند که بسیاری امراض را درمان می کند. از این ناحیه مرز «کاپوستین یار» بزرگترین میدان آزمایشی نظامی روسیه می‌گذرد و مزرعداران محلی از آن کاه قاچاق می کنند.

مسلمانان — قزاق ها، چچن ها، آذری ها و تاتار ها بخش اکثر این سرزمین را تشکیل می دهند. اهالی محلی می‌گویند که برخی اوقات یک گروه شایع می‌کرد که گروه رقیب به فرقه مذهبی رادیکال تعلق دارد تا نیروی انتظامی به آن‌ها بچسپاند و آن‌ها مسایل اضافی داشته باشند.

یکی از اهالی محلی تعریف کرد:

«در این ناحیه گروه‌های چچنی کار سیلو و آذری ها نقاط فروش و گروه‌های قزاقستانی دامداری و تحویل الکل و شیرینی از قزاقستان را کنترل می کنند. اقتصاد این حوزه زیاد متنوع و مقتدر نیست و مبارزه بخاطر کسب در آمد شدید است».

جوان‌های اسلامی و غیر اسلامی به زحمت می‌توانند کار و مکان زندگی خود را پیدا کنند و برخی ها برای حل مساله به اسلام رادیکال رو می آورند. به این خاطر در پالاسوفکا عبادتگاه سلفی ظاهر شد که جواب به افزایش تعداد رادیکال هایی بود که اعتماد به امام ها و مساجد رسمی را از دست دادند.

می‌گویند که پیرامون عبادتگاه سلفی شایعات زیادی بود و امام های آن برخاستگانی از یک روستای تاتاری واقع در استان ساراتوف بودند که در یکی از آموزشگاه‌های مذهبی ترکیه تحصیل کردند. کتاب‌هایی که رادیکال های محلی می‌خواندند نیز از ترکیه بودند».

به گفته کارشناسان کاملاً امکان‌پذیر است که طرفداران داعش می‌خواستند از «خلافت پالاسوفکا» برای انتقال رادیکال ها به مناطق همجوار استفاده کنند. «طرفداران خلافت، آسیای مرکزی و قزاقستان را یکی از هدف‌های اولویت دار خود می‌دانند و بعید نیست که می‌خواستند در نزدیکی مرز قزاقستان تکیه گاهی برای انتقال شبه نظامیان و استخدام کنندگان به جمهوری همسایه بسازند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала