نامگذاری یک سیارک به افتخار فیروز نادری

© Fotolia / Elenartsشهاب سنگ
شهاب سنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان فضایی ناسا نام یک سیارک را به افتخار فیروز نادری دانشمند ایرانی، به «نادری» تغییر داد. فیروز نادری بیش از ۳۶ سال در ناسا کار کرد و بر پست‌های مدیریتی مهمی قرار گرفت. این خبر را فیروز نادری روی صفحه‌ی فیسبوکش گذاشت و از آن با عنوان بهترین افتخاری که نصیبش شده یاد کرد.

نادری که بهمن ماه سال گذشته خبر از بازنشستگی خود داد، دیروز روی صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشت که امشب در یکی از میهمانی‌هایی که ناسا ترتیب داده با خبر شده سیارکی را به افتخارش تغییر نام داده‌اند. او گفته که این سیارک پیشتر (5515) 1989 EL1 نام داشته و اکنون اسمش به «نادری» تغییر کرده است. این سیارک حدود ۱۰ کیلومتر قطر دارد، هر ۴٫۴ سال یک دور در مدار خورشید گردش می‌کند، هر ۵٫۲ سال در محور خودش می‌چرخد و البته از سیارک‌های متعلق به کمربند سیارک‌های بین مریخ و مشتری است. نادری اشاره کرده که این سیارک پس از مرگ او برای میلیاردها سال همچنان در مدار خورشید می‌چرخد و این افتخار بزرگی برای اوست.

البته او در پست دیگری در فیسبوک اشاره کرده که نه ناسا و نه هیچ سازمان فضایی و کشوری نمی‌تواند به اختیار خود اجرام فضایی را نامگذاری کند. طبق آن‌چه نادری می‌گوید، ناسا درخواستی را در این باره به انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) ارسال کرده و آن‌ها با این درخواست موافقت کرده‌اند و سیارک مورد نظر را تغییر نام داده‌اند.

آخرین پست فیروز نادری مدیریت اکتشافات منظومه‌ی شمسی بود و پیش از آن هم مدیریت اکتشافات مریخ را بر عهده داشت. از بزرگترین افتخارات او موفقیت در انجام ماموریت‌ مریخ‌نوردهای روح و فرصت در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала