استقرار نیروهای مسلح چین در خارج

© AFP 2023 / Stringerسربازان ارتش چین
سربازان ارتش چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین بزرگترین شرکت کننده در عملیات صلح بانی سازمان ملل است.

در چین   خبر ایجاد گروه عملیاتی ستاد متحده  شورای مرکزی نظامی  برای استقرار در خارج از کشور  منتشر شد.  منظور ایده  شرکت نظامیان چین  در  مأموریت های  تخلیه شهروندان چین  از  نقاط درگیری و حوادث غیر مترقبه ، مأموریت های  صلح بانی  و  رزمایش های مشترک است.  می توان حدس زد که چنین  فعالیت  نیروهای مسلح چین در خارج از کشور گسترش یابد.

واسیلی  کاشین  کارشناس نظامی  به تفسیر این موضوع برای  شنوندگان « سپوتنیک»  می پردازد.

 هم اکنون چین یکی از بزرگترین  کشورهایی است که سربازان خود را برای مأموریتهای صلح بانی سازمان ملل اعزام می کند. چین بزرگترین شرکت کننده در  عملیات صلح بانی  سازمان ملل در  بین اعضای دائمی  شورای امنیت است. در سال 2015 میلادی  حدود 2200  نظامی و پلیس چینی  در مأموریتهای صلح بانی  در خارج از کشور شرکت داشتند.  شرکت در اینگونه  عملیات از یکسو باعث افزایش  اعتبار  بین المللی  کشور چین می شود و از سوی دیگر  امکانی برای آموزش نظامیان  فراهم می سازد تا آنها از زندگی در خارج از کشور  و تماس با  افرادی از فرهنگ دیگر تجربه بیاندوزند.

با آغاز از رویدادهای لیبی در سال 2011 میلادی،  نظامیان چینی  فعالانه در تخلیه هموطنان خود از نقاط درگیری شرکت دارند.  بطور همزمان رزمایش ها با کشورهای  مختلف جهان  افزایش می یابد.  ارتش چین  مبدل به وسیله مهم  سیاست خارجی کشور می شود  و در  شکلگیری وایجاد  سیمای چین نو  به عنوان یک ابرقدرت  نقش بازی می کند.

عملیاتی که  مرکز جدید  به انجام خواهد رساند  به  عملیات بشردوستانه و صلح بانی  اختصاص دارد که مطابق با  تصمیمات شورای  امنیت سازمان ملل اجرا خواهند شد.  از سوی دیگر گرایش ارتش چین به دفاع از  از منافع چینی ها در خارج از کشور  قابل توجه است.  بدین ترتیب، این عملیات در آینده  می توانند  خارج از  چارچوب تصمیمات  سازمان ملل پیاده شوند.

اصلاحیه چندی پیش در  قوانین چین، امکان  آن را برای کشور فراهم می سازد تا از  نیروهای مسلح  و  تشکیلات ویژه سرویس های ویژه  و پلیس  برای مبارزه با تروریسم در  خارج از کشور استفاده کند.  در عین حال نظامیان  به تصمیم  شورای مرکزی نظام به خارج از کشور اعزام خواهند شد  و نمایندگان  وزارت امنیت جمعی  و  وزارت امنیت کشور به  تصمیم  شورای دولتی چین به خارج اعزام خواهند شد.

بر طبق قانون  مربوطه،  در تمام موارد  دریافت توافق دولت کشوری که اینگونه عملیات در آنجا  اجرا خواهند شد ضروری است. از اینرو  اداره جدید  موظف است  مذاکرات مربوطه را به انجام برساند و  مکانیزم هماهنگ سازی  پیشنهادات را ایجاد کند.

 ایجاد این مرکز جدید که مسئول  عملیات غیر نظامی   ارتش چین در خارج از کشور است،  موجب موج جدید  افزایش  حضور و شرکت چین در  عملیات بشردوستانه  و  صلح بانی  از جمله در آفریقا  و  گسترش  فعالیت جهانی  نیروی دریایی چین خواهد شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала