گزارش و تحلیل

صدمات بخش کشاورزی اتحادیه اروپا در اثر تحریم ها

© Sputnik / Vladimir Sergeevروسیه و اتحادیه اروپا
روسیه و اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باید تمام راه های ممکن برای توسعه مناسبات متقابل بین روسیه و اتحادیه اروپا بررسی شوند.

یک بار دیگر صدای سیاستمداران بلندپایه اتحادیه اروپا در خصوص لغو تحریم های وضع شده علیه روسیه بلند شد.

هاینس فیشر رییس جمهور اتریش بر ضرورت پیدا کردن راهی برای لغو تحریم های اتحادیه اروپا از روسیه تاکید کرد. وی در دیدار با سرگی ناریشکین سخنگوی دومای روسیه در مسکو گفت: «من همیشه و در همه جا آشکارا می گویم که تحریم ها به نفع هیچ کدام از ما نیست». وی در عین حال توضیح داد که اتریش عضو وفادار اتحادیه اروپا است. به اعتقاد وی باید تمام راه های ممکن برای توسعه مناسبات متقابل بین روسیه و اتحادیه اروپا بررسی شوند. مهمتر ازهمه پیدا کردن راهی برای برون رفت از این شرایط است.

سخنگوی دومای روسیه نیز به نوبه خود ابزار امیدواری کرد که وین به سیاست علنی خود در قبال روسیه ادامه دهد. به اعتقاد ناریشکین، دیدار رییس جمهور اتریش از مسکو به معنای آمادگی برای گفتگو است. در زمان مذاکرات، ر دو سیاستمدار بر کاهش حجم تجارت بین دو کشور طی دو سال گذشته اشاره کردند.

آندره روپرختر وزیر کشاورزی اتریش در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که محدود شدن ارتباطات با روسیه به بخش کشاورزی اتحادیه اروپا صدمه زده است.

وی در ادامه توضیح می دهد: «بخش کشاورزی اتحادیه اروپا و البته اتریش در جریان تحریم های اقتصادی متحمل صدمه شده است. سهم صادرات اتریش در بخش کشاورزی تا 50 درصد افت داشته است. ما مایل به برقراری مجدد روابط با روسیه هستیم. هدف از دیدار سفر رییس جمهور اتریش به مسکو قبل از هر چیز آماده کردن شرایط برای همکاری بعد از لغو تحریم هاست. ما دیدار ثمربخشی با آقای تکاچف داشتیم و کار گروه های دوجانبه در چارچوب کمیسیون اقتصادی را شروع کردیم. علاوه بر این، ما در خصوص تبادلات محصولات صادراتی در حوزه فناوری ها توافقاتی انجام دادیم و راجع به برگزاری یک نشست تجاری در سال جاری صحبت کردیم. ما می خواهیم همکاری ها را در حوزه شراب، محصولات گیاهی و بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی توسعه بدهیم. به اعتقاد من، روسیه یک شریک مهم استراتژیک و اقتصادی برای اتریش است».

مناسبات روسیه و غرب به خاطر حوادث اوکراین دچار تنشهایی شد. کشورهای اتحادیه اروپا ابتدا تحریم های جداگانه علیه برخی اشخاص حقیقی وضع کردند و بعد از آن از 31 جولای تا 23 ژوئن اقدامات محدود کننده و تحریم هایی در بخش کشاورزی و همچنین علیه شبه جزیره کریمه وضع شد.

روسیه در پاسخ به این اقدامات، واردات محصولات غذایی از کشورهای تحریم کننده را ممنوع کرد. در ماه ژوئن 2015 روسیه تحریم مواد غذایی را برای یک سال یعنی تا 5 اوت 2016 تمدید کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала