سلفی با مردگان فشن در بهشت زهرا در تهران

© REUTERS / Rafael MarchanteМодель во время селфи после показа мод в Лиссабоне
Модель во время селфи после показа мод в Лиссабоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری مهر در گزارشی انتقادی نوشته است که مردم پایتخت ایران اخیرا برای اموات خود از سنگ قبرهایی متفاوت استفاده می کنند.

مهر نوشته است سبک عزاداری‌های پرخرج برای اموات به گورستان‌ها هم رسیده و چشم و هم‌چشمی‌ها موجب شده تا تصاویر حک شده بر روی سنگ‌های قبور به نمایشگاه فشن و خودنمایی بازماندگان تبدیل شود.
آن طور که این خبرگزاری نوشته با کمی قدم زدن در فضای قطعات بهشت زهرای تهران شاهد سنگ های قبر عجیب و غریب و حتی هنری خواهید بود که برخی از این سنگ ها به نحوی حکاکی و طراحی شده که شهروندان گاهی با آن عکس سلفی می‌گیرند.
این خبرگزاری در ادامه هم از اینکه روی برخی از سنگ های قبور، تصاویر بدون حجاب زنان نقش می‌بندد انتقاد کرده و در توضیح اینکه چرا بهشت زهرای تهران اجازه نصب چنین سنگ هایی را می دهد با یک فروشنده سنگ قبر گفتگو کرده است.
این فروشنده گفته است که اساسا بهشت زهرا اجازه نصب سنگ قبرهای متفاوت را نمی دهد، اما کسانی که مایل به نصب این نوع سنگ ها هستند به دژبان و نگهبان رشوه می دهند و سنگ خود را نصب می کنند.
مهر نوشته است: «در مورد نصب سنگ قبور با تصویر غیرمتعارف و یا گلدان ها و ستون های بلند در بالای سنگ قبر سوال کردیم که یکی از فروشندگان گفت؛ ما سنگ قبر را طراحی و حکاکی می کنیم و بعد به خود بهشت زهرا تحویل می دهیم و آنها مسئول نصب سنگ هستند. اما اجازه نصب گلدان یا ستون بالای قبر یا نصب سنگ قبر با عکس افراد بدون حجاب را نمی دهند. علت وجود چنین سنگ هایی این است که باید به نصاب و سرباز دژبان باج داد. نصاب حتی با سرباز تماس می گیرد و آنها به سرعت بالای سر ما حاضر می شوند و بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان باج می گیرند تا اجازه نصب را به ما بدهند. وقتی هم نصب شد دیگر کاری به کارمان ندارند.»
اما روابط عمومی بهشت زهرای تهران در پاسخ به رشوه گرفتن برخی نگهبان ها گفته است: «این که گفته شده دژبان ها باج می گیرند ارتباطی با بهشت زهرا ندارد، هرچند نیروی متخلف در هر دستگاه و نهادی وجود دارد و این کار درست نیست، اما اینکه می گویند بهشت زهرا کاری به سنگ قبور و تصاویر حکاکی شده ندارد اشتباه است چون گشت های ما تمام قطعات را بازرسی می کنند و اگر تصویری نامتعارف باشد اول با خانواده تماس گرفته و مهلت می دهند و بعد برای اصلاح اقدام می کنیم.»
در پایان این گزارش به قیمت سنگ قبرهای متفاوت اشاره شده؛ سنگ قبرهایی از ۵۵۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان که منجر به شکل گیری یک نوع دلالی در گورستان تهران و اطراف آن شده است.
براساس آمارها در تهران روزانه ۱۵۰ نفر فوت می کنند که اکثرا در گورستان بهشت زهرا در جنوبی ترین نقطه تهران دفن می شوند. بهشت زهرا بزرگترین گورستان پایتخت است که به گفته مدیر عامل آن ظرفیت آن روبه تکمیل است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала