گزارش و تحلیل

"بخاطر اس 400، تعطیلی نداریم"

© Sputnik / Artyom Zhitnyov /  مراجعه به بانک تصاویر С-400 "Триумф" охраняет воздушные рубежи Москвы и центральных промышленных районов РФ
С-400 Триумф охраняет воздушные рубежи Москвы и центральных промышленных районов РФ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا روسیه فرصت تولید سیستم های جدید پدافندی اس 400 را ندارد؟ عملیات نظامی نیروی هوا فضای روسیه در سوریه، چه ارمغانی داشت و ساخت کارخانه جدید در نیژنی نووگراد چه ویژگی برای نیروی پدافند روسیه دارد؟ "اسپوتنیک" با کمک کارشناس نظامی، این موضوع را بررسی می کند.

یکی از کارمندان دایره طراحی "گلبوس" واقع در شهر ریازان در پایان سال 2015 گفت که "بخاطر اس 400، تعطیلی نداریم". این شرکت که سیستم کنترل وضعیت فنی مجتمع جدید پدافندی روسیه را تولید می کند، یکی از حلقه های چرخه تولید موشک فوق الذکر را تشکیل می دهد که توسط کنسرن "آلماز آنتای"، تولید می شود.
در سال های اخیر تعداد سفارشات برای ساخت سیستم جدید پدافندی، به حدی رسیده که کارخانجات موجود دیگر قادر به برآورده کردن آنها نیستند. به همین منظور در سال 2011 در شهر نیژنی نووگراد، کلنگ ساخت کارخانه تولید سیستم های پدافندی اس 400 و اس 300 و دیگر تجهیزات پدافندی به زمین خورد که چندی پیش توسط ولادیمیر پوتین، گشایش یافت. در ماه فوریه، کارخانه دیگری برای ساخت موشک های سیستم پدافندی، توسط دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در شهر کیروف افتتاح شد.
کارخانه جدید در نیژنی نووگراد برای مونتاژ دیگر تجهیزات نیز بکار برده خواهد شد. سکوی پرتاب، ایستگاه های رادار از جمله آنها هستند.
تا این اواخر مونتاژ سامانه های اس 400 و اس 300، در سه کارخانه تولید می شدند.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 تریومف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف"
موشک ها در کارخانه "آوانگارد" شهر مسکو، رادارها در کارخانه اوبوخوف شهر پترزبورگ، و مونتاژ نهایی در کارخانه ماشین سازی نیژنی نووگراد. ساخت کارخانه جدید در مساحتی معادل 60 هکتار، 45 میلیارد روبل هزینه داشته است. قرار است تا در این کارخانه عملیات ماشین کاری، پرس، ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین دیگر فرآیندهای تکنولوژیکی، انجام شود.
افزایش نیاز به سیستم های پدافندی به علت رشد تقاضای شدید در داخل و خارج، باعث گردیده تا ظرفیت تولید نیز با افزایش روبرو شود. روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیل راهبردی و فناوری می گوید که "همانطور که در 25 سال گذشته مشخص شده است، از هنگام شروع عملیات "طوفان صحرا"، تهدید اصلی به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها در جهان و زندگی شهروندان آنها از آسمان و هوا آغاز می شود. دیرتر بمباران یوگسلاوی، حمله به عراق و لیبی این واقعیت را تائید می کند. هدف بعدی سوریه بود، اگر ما نیروی هوایی و سپس پدافند خود را به آنجا منتقل نمی کردیم".
این کارشناس یادآورد می شود که از لحاظ تاریخی، اتحاد جماهیر شوروی و روسیه برای جبران کاستی سطح هوانوردی نظامی خود، سیستم های پدافندی کشور را ارتقا دادند. او معتقد است "هنگامی که در اوایل سال های 80 ، جنگنده Su-25 روتسکوی در افغانستان ساقط شد، پاکستان مجهز به F-16 بود، حال آن که میگ 29 و سوخو 27 تنها در حال گذراندن تست های خود بودند. بنابراین دفع این تهدید می تواند تنها از طریق سیستم های دفاع هوایی برآورده گردد. نیاکان ما در شوروی این را درک کرده، و از آنجا که ما در این کار، سرمایه گذاری کرده بودیم، جایگاه خود را حفظ کرده، هنوز هم حرف اول را در سیستم های پدافندی جهان می زنیم. سیستم های مشابه تنها در ایالات متحده قابل دسترس هستند".
در بسیاری از موارد، عدم ظرفیت تولید در ساخت S-300 و S-400 ، با افزایش علاقه به خرید مشتریان سنتی خارجی ارتباط دارد. به عقیده پوخوف، نقطه مشترک این کشورها، استقلال سیاست خارجی، پول کافی و درک درست از چگونگی جنگ در آینده است. چین اولین کشوری است که قرارداد خرید اس 400 را به امضا رسانده است. هند، ونزوئلا، الجزایر و ایران، مذاکرات خرید این سیستم ها را آغاز کرده اند.
این کارشناس می گوید "چند سال پیش اوگاندا، قرارداد خرید هواپیماهای گران قیمت Su-30 و دیگر تسلیحات را به ارزش یک میلیارد دلار به امضا رساند. تا همین اواخر چه کسی فکر می کرد که چنین کشوری این سلاح ها را خریداری خواهد کرد و یا اینکه مصر در آستانه ورشکستگی، درخواست خرید S-300V را اعلام کند؟ "
عملیات روسیه در سوریه به مشتریان بالقوه بوضوح نشان می دهد که تهدید کشورها ممکن است از آسمان آغاز شود و سیستم پدافند، چه نقشــی را می تواند ایفا کند. با اینکه سامانه روسی S-400 عملیات خاصی انجام نداده است، اما استقــرار آن در سوریه هشداری به نیروی هوایی ترکیه تلقی می شود.
در همین راستا طی چند ماه اخیر، تقاضا برای دیگر تجهیزات ساخت روسیه از قبیل دستگاه های جنگ الکترونیکی، هواپیماهای جنگنده، و همچنین سامانه های دفاع هوایی، افزایش چشمگیری داشته است.
لازم به توضیح است که یکی از عوامل اصلی افزایش درخواست خرید اس 400 نسبت به مدل قدیمی، اس 300، قابلیت ساقط کردن موشک های بالستیک است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала