جان کری: اگر روسیه نبود، نه توافق با ایران و نه آتش بس در سوریه تحقق نمی یافت

© Sputnik / Sergey GuneevГосударственный секретарь США Джон Керри во время встречи в Москве с президентом России Владимиром Путиным
Государственный секретарь США Джон Керри во время встречи в Москве с президентом России Владимиром Путиным - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان کری، وزیر خارجه امریکا در برنامه شبکه تلویزیونی PBS اعلام کرد در نتیجه وجود روسیه نه فقط در حصول توافق درباره برنامه هسته ای تهران بلکه همچنین قطع عملیات جنگی در سوریه توفیق حاصل شده است.

کری اظهار داشت با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مذاکرات طولانی و زیادی انجام داده وخاطرنشان ساخت رئیس جمهور روسیه "باهوش" است.

وزیر خارجه امریکا گفت:" من فکر می کنم وی (پوتین) هم کارشناس در استراتژی و هم کارشناس در تاکتیک است. گاهی بیشتر کارشناس در تاکتیک است تا در استراتژی اما بطور مشخص از شیوه تفکر استراتژیک برخوردار است. به نظر من ، وی می خواهد نقطه نظروی را پذیرفته و منافعش را تا حدی رعایت کنند. واضح است که حدودی وجود دارند. ما نقطه نظر خود درباره کریمه را تغییر نمی دهیم".

به عقیده کری در حال حاضر بحث های اصلی آمریکا و روسیه بر سر اوکراین است و به عقیده پوتین آمریکا از روند لیبی سوء استفاده کرده است. 

وزیر خارجه امریکا افزود:" ما باید چنان عمل کرده و چنان روشی را پیدا کنیم که رئیس جمهور پوتین از امکان اجرای مطالبات شورای امنیت سازمان ملل متحد و رعایت تعهدات خود در چارچوب توافقنامه مینسک برخوردار باشد".

جان کری ضمن صحبت درباره سوریه اعلام کرد:" همه شک داشتند که روسیه نقش سانده ای در مسئله قطع عملیات جنگی ایفا کند"  اما آمریکا و روسیه توانستند به قطع عملیات جنگی نایل بیایند".

به گفته وزیر خارجه امریکا، قطع عملیات جنگی در سوریه و حصول توافق هسته ای با ایران به خاطر "نقش سازنده روسیه" تحقق یافته است.

کری همچنین خاطرنشان کرد بدون نقش سازنده روسیه در خارج کردن سلاح شیمیایی از سوریه توفیق حاصل نشده و اکنون این سلاح به دست داعش می افتاد.

به عقیده وزیر خارجه امریکا با این حال هنوز راه بسیار دشواری در پیش است" و اگر اپوزیسیون سوریه به این نتیجه برسد که در رابطه با دوه انتقالی خواست جدی وجود ندارد، تمام این دستاورد ها به آسانی هدر خواهد رفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала