رهاسازی 75 میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه

© Flickr / Mehrad.HMLake Urmia
Lake Urmia - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر امور آب شهرستان مهاباد گفت: 75 میلیون مترمکعب از آب دریاچه سد مهاباد جهت انتقال و کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عبداللهی روز دوشنبه در نخستین جلسه شواری حفاظت منابع آب این شهرستان در سال 95 افزود: رهاسازی آب سد مهاباد از 18 اسفند ماه سال گذشته برای کمک به احیای دریاچه ارومیه آغاز شده و تاکنون بیش از 75 میلیون مترمکعب آب این سد رهاسازی شده است.
وی اضافه کرد: سهمیه امسال میزان رهاسازی آب سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه 40 میلیون مترمکعب بود اما به علت افزایش میزان آب ورودی و سرریز شدن سد، این میزان افزایش پیدا کرد.
عبداللهی گفت: روند رهاسازی از آب سد مهاباد همچنان با ظرفیت 40 متر مکعب بر ثانیه ادامه دارد.
وی اظهار کرد: میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد هم اکنون به 194 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 67 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
عبداللهی تراز سطح آب دریاچه سد مهاباد را هم اکنون یک هزار و 358 متر اعلام کرد و گفت: این میزان به نسبت پارسال هفت متر افزایش یافته است.
مدیر امور آب مهاباد افزود: تداوم بارندگی های زمستان سال گذشته باعث ذخیره سازی خوبی در دریاچه پشت این سد شده و هم اکنون حجم برف بسیار خوبی نیز در مناطق بالا دست سد مهاباد ذخیره شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد 44 متر مکعب در ثانیه است که این میزان در مقایسه با پارسال چهار برابر شده است.
عبداللهی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 238 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن دریاچه سد مهاباد شده که در مدت مشابه آن در سال قبل 97 میلیون متر مکعب بود.
معاون برنامه ریزی فرماندار مهاباد نیز در این جلسه گفت: دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند که فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و خانگی نهادینه شود.
هاشم کیانی افزود: دولت تمام تلاش خود را برای کمک به احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته و مردم نیز می توانند با صرفه جویی در منابع آبی موجود، دولت را در جهت دستیابی به این امر یاری کنند.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در هنگام رهاسازی آب از دریاچه سد مهاباد در مسیر رودخانه مهاباد اضافه کرد: لازم است هر گونه ساخت و ساز در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد با هماهنگی و مجور امور آب این شهرستان انجام شود.
وی اظهار کرد: قسمت هایی از ظرفیت مفید دریاچه سد مهاباد به علت انباشته شدن گل و آبرفت فرسایش خاک کاهش یافته و هر ساله نیز این روند در حال افزایش است.
سد مهاباد دارای 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
این سد برای نخستین بار در هشت سال اخیر در سال جاری با پرشدن تمامی ظرفیت مخزن سرریز شد.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала