گزارش و تحلیل

رسانه های غرب،مثل سابق،دنبال افشاء اسناد تخریب آمیز روسیه می گردند

© REUTERS / Carlos Jasso Вывеска компании Mossack Fonseca
Вывеска компании Mossack Fonseca - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوراق کارگذاری شرکت حقوقی پانامایی به نام "موسّاک فونسکا" که کارش، ثپت و هدایت کردن شرکتهای خارجیست، به دست خبرنگاران افتاد. تعداد اسناد به دست افتاده، در حدود 11 میلیون و با حجم دو ممیز و پنج "تِرابایت" می باشد.


برخی از این اسناد،انتقال و پنهان نگه کردن میلیاردها دلار، مربوط به اشخاص شناخته شده و سیاست مداران جهان، در حسابهای بانکی کشور سوم را ثابت و تأیید می کند.
گوینده:جالب توجه این است که رسانه های جهانی،از اطلاعاتی مبنی بر حُقه و دغل بازی مالی اشخاص شناخته شده، مثل رئیس جمهور اوکرائین، پدر نخست وزیر کنونی بریتانیای کبیر و پادشاه عربستان سعودی، چشم پوشی کرده، در جست و جوی خبر جنجالی، به سراغ رعد پای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رفتند.
گوینده:آن چنان که،"کرِیگ میورّی"، سفیر سابق بریتانیای کبیر در ازبکستان ذکر می کند،"جای تعجب نیست که رسانه های دست جمعی غرب،فقط از آن سخن به زبان می آورند که جامعه،به نظر آنها،باید با خبر باشد.


"سر نخ کنسرسیوم بین المللی تحقیقات خبرنگاران ، که اسناد پانامایی را نشر کرد است، در دست بنیاد و بنگاه های "سوروس و رکفلّر و کارنگی" است.


به قول سفیر اسبق انگلیسی، اکثر ساختارهای عمده سوداگران آمریکایی، فعالیت این کنسرسیوم را تمویل می کنند.
گوینده:

"به دلایلی که عرض کردم،جای تعجب نیست. علی رقم آن که اطلاعات کثیر در باره حسابهای بانکی شرکتها و سوداگران غربیست، رسانه ها که از طرف سوداگران عمده کنترل می شوند، متفق القول،چشمشان را فقط، به چند سند مربوط به روسیه دوخته،بقیه را به کنار گذاشتند. من، شخصاً، علاقمند حاوی اطلاعات، راجب اشخاصی که رسانه های غربی را در دست دارند، هستم.ولی، به جایی این،برای ما،آن چیزی که به نظر آنها، ما باید بدانیم، قصه می کنند".


گوینده:

در ختم مصاحبه، سفیر اسبق اضافه کرد که "خیلی ساده لوحانه است که افشاگر نامعلوم، این اطلاعات را به "ویکیلیکس" نداد ویا به موقع در فضای مجازی پخش نکرد. و به جای آن، به بعضی رسانه های زانوزده غربی محول کرد.

جای ذکر است که در فضای مجازی 11 میلیون اسناد در دست رس عام قرار گرفته و بیانگر آن است که چطور اشخاص تأثیر گذار، سرمایه انباشته خود را از افکار عمومی پنهان می کنند. این اطلاعات از یک شرکت حقوقی پانامایی درز کرده که در مدّت چهل سال مصروف ثبت و هدایت کردن سوداگران غرب است. در اسناد نشر شده، اسامی صد و چهل سیاست مدار از 50 کشور، فاش شده است که 72 نفرشان، سران کنونی و اسبق دول می باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала