گزارش و تحلیل

رسانه های غربی تنها اپیزودهای مرتبط با روسیه را از اسناد پاناما منتشر می کنند

© Fotolia / Elis Lasopرسانه های غربی تنها اپیزودهای مرتبط با روسیه را از اسناد پاناما منتشر می کنند
رسانه های غربی تنها اپیزودهای مرتبط با روسیه را از اسناد پاناما منتشر می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرونده های کاری شرکت حقوقی پاناما با نام Mossack Fonseca که کار ثبت و همراهی مراکز مالی برون مرزی را برعهده دارد به دستان خبرنگاران افتاد.

بیش از یک میلیون سند و بیشتر از 2.5 ترابایت اطلاعات. برخی از این اسناد مشارکت بسیاری از فعالین اجتماعی و سیاست مداران را در پنهان سازی میلیاردها دلار به حساب های مراکز مالی برون مرزی نشان می دهند.
اما رسانه های جهانی اطلاعات مربوط به افراد شرکت کننده در تقلب های مالی را افشا نکردند در بین این افراد رئیس جمهور اوکراین پیتر پروشنکو، پدر نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون ، پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود هم به چشم می خورد. در عین حال رسانه های غربی در این اسناد " به دنبال رد پای پوتین " هستند.
کریگ میوری ، سفیر سابق بریتانیا در ازبکستان در سال های 2002- 2004 تاکید می کند ، تعجب آور نیست که رسانه های غربی تنها در خصوص آن حوادثی می گویند که به نظرشان مردم باید در باره شان بدانند.
میوری خاطر نشان می کند: " موضوعاتی که کنسرسیوم بین المللی تحقیقات خبرنگاری یعنی مرکزی که اسناد پانامایی را کشف کرد، با مراکز مالی برون مرزی در ارتباطند و نه تنها به بنیاد سروس بلکه به بنیاد راکفلر ، بنیاد کارنگی و سایر سازمان های بانفوذ مرتبطند.
به گفته ی وی ، فعالیت این کنسرسیوم، تقریبا هزینه های مالی تمامی سازمان های تجاری بزرگ آمریکایی را در برمی گیرد.
وی شرح می دهد: " بنابراین نباید تعجب کرد. علی رغم اینکه حجم اصلی اطلاعات مربوط به صورت حساب های مراکز مالی برون مرزی به شرکت های غربی و سازمان ها ، خبرگزاری ها تحت کنترل تجار عمده مرتبط است برای همین تنها به برخی قسمت های مرتبط با روسیه توجه نشان داده و از کنار سایر بخش ها می گذرند. شخصا برایم جالب است که این اسناد در خصوص افرادی که صاحب رسانه های غربی هستند شامل چه اطلاعاتی است. اما به جای اینکه به ما شرح دهند تنها آن چیزی را که به نظرشان باید بدانیم می گویند."
سفیر سابق بریتانیا در ازبکستان می گوید: احمقانه است که نفوذی گمنام تنها این اطلاعات را به رسانه های شرکتی داده و به جای دیگری به طور مثال ویکی لیکس نداده و یا در اینترنت منتشر نکرده است. این رفتاری کاملا ساده لوحانه است.
یادآور می شویم که 11 میلیون سند محرمانه در دسترس قرار گرفته است که نشان می دهند برخی از افراد بانفوذ سرمایه های خود را مخفی می کنند. نشت اطلاعات از شرکت حقوقی پانامایی بوده ؛ شرکتی که طی تقریبا 40 سال به کار ثبت و همراهی مراکز مالی برون مرزی مشغول است.
در اسناد کشف شده نام بیش از 140 سیاست مدار از 50 کشور جهان آمده است و 72 نفر از آنها روسای سابق و یا کنونی دول هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала